The late Gothic architect Juan de Acha in La Rioja: 1528-1558
DOI:
https://doi.org/10.22429/Euc2018.sep.01.02Keywords:
Architecture, late Gothic, Spain, Castille, La Rioja, Juan de Acha, Martín de Vergara, 16th centuryAbstract
This paper contains the analysis of new documentation related with the work of the Late Gothic architect Juan de Acha, native from Ispáster in the Lordship of Biscay. His buildings in Tricio, Nájera, Entrena, El Cortijo and Logroño demonstrate that he was a follower of the architecture of Martín Ruiz de Álbiz and San Juan de Arteaga although he was probably trained by Martín de Vergara. He contributed decisively to the diffusion of the vaults formed with figures of stars and the curved-rib vault with curved tiercerons
Downloads
References
ÁLVAREZ CLAVIJO, Mª Teresa, “El convento de Madre de Dios y la casa de los Enciso, en Logroño (La Rioja)”, Berceo, 140 (2001), pp. 175-212.
ÁLVAREZ CLAVIJO, Mª Teresa, Las artes en la Iglesia Imperial de Santa María de Palacio de Logroño (siglos XII al XVII), Logroño, IER, 1995.
ÁLVAREZ CLAVIJO, Mª Teresa, Logroño en el siglo XVI: arquitectura y urbanismo, Logroño, IER, 2003.
ARRAZOLA ECHEVERRÍA, Mª Asunción, Renacimiento en Guipúzcoa. Tomo I. Arquitectura, San Sebastián, Diputación Foral de Guipúzcoa, 1988.
BARRIO LOZA, José Ángel y MOYA VALGAÑÓN, José Gabriel, “El modo vasco de producción arquitectónica en los siglos XVI-XVIII”, Kobie, 10 (1980), pp. 283-369.
BARRIO LOZA, José Ángel y MOYA VALGAÑÓN, José Gabriel, “Los canteros vizcaínos (1500-1800). Diccionario biográfico”, Kobie, 11 (1981), pp. 173-282.
BARRÓN GARCÍA, Aurelio Á., “Bóvedas con figuras de estrellas y combados del Tardogótico en La Rioja”, Turiaso, XXI (2012-2013), pp. 219-268.
BARRÓN GARCÍA, Aurelio Á., “La galilea y el panteón real de Nájera: Juan Martínez de Mutio, Alonso Gallego y Arnao de Bruselas”, BSAA arte, 84 (2018), en prensa.
BARRÓN GARCÍA, Aurelio Á., “La obra del arquitecto tardogótico Juan Pérez de Solarte en Anguiano y Nájera (La Rioja)”, Berceo, 174 (2018), pp. 65-120.
BARRÓN GARCÍA, Aurelio Á., “Martín Ruiz de Álbiz y San Juan de Arteaga, arquitectos de la catedral de Santa María la Redonda en Logroño (1523-1529)”, Goya, 353 (2015), pp. 263-287.
BARRÓN GARCÍA, Aurelio Á., “Primeras obras en La Rioja del arquitecto Juan de Rasines, 1469-1542”, Boletín del Museo e Instituto Camón Aznar (BMICA), 110 (2012), pp. 7-84.
BARRÓN GARCÍA, Aurelio Á., “Sobre las obras de madurez del arquitecto tardogótico Juan de Rasines”, Berceo, 162 (2012), pp. 228-257.
CADIÑANOS BARDECI, Inocencio, “El Monasterio de La Estrella y Navarrete el Mudo”, Boletín de la Real Academia de Bellas Artes de San Fernando, 63 (1986), pp. 261-301.
CALATAYUD FERNÁNDEZ, Elena, Arquitectura religiosa en La Rioja Baja: Calahorra y su entorno (1500-1650), Logroño, Colegio Oficial de Aparejadores y Arquitectos técnicos de La Rioja, 1991.
GOICOECHEA, Cesáreo, “Artistas y artífices riojanos (Contribución a la Historia de las Bellas Artes en La Rioja)”, Berceo, 57 (1960), pp. 405-446.
LECUONA, Manuel de, “La catedral de Calahorra (notas histórico-arqueológicas)”, Berceo, 2 (1947), pp. 63-110.
LECUONA, Manuel de, “La parroquia de Santiago de Calahorra. Breves notas históricas”, Berceo, 24-25 (1952), pp. 469-490 y 601-634.
LÓPEZ FERNÁNDEZ, Adolfo, La iglesia de San Bartolomé de Logroño. Historia de la conservación del monumento en el siglo XIX, Logroño, IER, 2103.
MATEOS GIL, Ana Jesús, La iglesia de Santiago el Real de Calahorra. 1500-1800, Logroño, IER, 1991.
MOYA VALGAÑÓN, José Gabriel (dir), Inventario artístico de Logroño y su provincia. Tomo II (Cenicero-Montalbo de Cameros), Madrid, Centro Nacional de Información Artística, Arqueológica y Etnológica, 1976.
MOYA VALGAÑÓN, José Gabriel, “Manifestaciones artísticas en Logroño”, en Historia de la ciudad de Logroño. Tomo II. Edad Media, Zaragoza, Ibercaja - Ayuntamiento de Logroño - Universidad de La Rioja, 1994.
MOYA VALGAÑÓN, José Gabriel, Arquitectura religiosa del siglo XVI en La Rioja Alta, Logroño, Instituto de Estudios Riojanos (IER), 1980.
PASTOR ABÁIGAR, Víctor, “Juan de Landerrain. Un maestro cantero guipuzcoano en Navarra”, Príncipe de Viana, 201 (1994), pp. 89-115.
PORTILLA VITORIA, Micaela J., Catálogo monumental diócesis de Vitoria. T. V. La Llanada alavesa oriental, Vitoria, Obra Cultural de la Caja de Ahorros Municipal de Vitoria, 1982.
ROMERO MEDINA, Raúl, “Un cantero tardogótico de posible ascendencia cántabra en Castilla: maestre Pero de Cubillas (1496-1525)”, Laboratorio de Arte. Revista del Departamento de Historia del Arte, 19 (2006), pp. 49-66.
SAN MARTÍN ASCACÍBAR, Luis, La actividad artística en La Rioja durante el siglo XVI, Logroño, IER, 2005.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 Aurelio A. Barrón García
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
- The journal Santander. Estudios de Patrimonio keeps the copyright of the published texts, but it promotes and allows the reutilisation of them under the Creative Commons licence Attribution + Noncommercial + NoDerivatives 4.0, as it is explained in the section Licence and in this link.
- All the texts of this journal are published in the electronic edition of the journal under the indicated licence that allows to copy, use, spread, transmit and expose them publicly, as long as the author, the URL and the journal are mentioned, and the texts are not used for commercial purposes.
- The authors agree with the licence of use of this journal, with the autoarchive conditions and with the open access policy.
- In case of reutilisation of the works published in this journal, the editorial origin has to be mentioned. Thus, the following statement stablished by the editor has tu be included:
- Originally published in Santander. Estudios de Patrimonio in the [number] of the year [year in digit], University of Cantabria (Spain). Furthermore, a link to the version of the editor has to be provided, with this sentence: The original publication is available in Santander. Estudios de Patrimonio (including the link).