The horned female headdresses in Francisco de Mendieta paintings
DOI:
https://doi.org/10.22429/Euc2023.sep.06.15Keywords:
horned female headdresses, costumes, Renaisance painting, Francisco de Mendieta, costume albums, Modern AgeAbstract
The first oil paintings where horned headdresses are represented appear in 17th century, with the painter from Álava Francisco de Mendieta as their best representative. In these paintings we see the evolution of the aforementioned headdresses, their most popular typologies and the influence of the so-called costume albums, which appeared almost a century before.
Downloads
References
ARAMBURU-ZABALA, Miguel Ángel y LOSADA VAREA, Celestina, Catálogo Monumental de Noja, Santander, Ayuntamiento de Noja, 2000.
AREITIO, Darío de, “El pintor Francisco de Mendieta (siglos XVI y XVII)” Boletín de la Real Sociedad Bascongada de Amigos del País, 10/2-4 (1954) pp. 350-351; disponible: https://www.rsbap.org/ojs/index.php/boletin/article/view/2230/2133.
AREITIO, Darío de, “Francisco de Mendieta escritor y pintor”, Revista Internacional de los estudios vascos, RIEV, 20/2 (1929), pp. 269-272; disponible: https://www.eusko-ikaskuntza.eus/PDFAnlt/riev/20/20269272.pdf.
ASPURU ORIBE, Jabier, “Francisco de Mendieta, un ayalés universal” Aztarna, Revista de etnografía y difusión cultural del Alto Nervión, 43 (2012), pp. 41-49; disponible: http://aztarna.es/wp-content/uploads/2018/06/RevistaAztarna43_Dic2012.pdf.
BAISIER, Claire y HERREMANS Valérie, “Altars and altar frames in the 17th century” en FABRI, Ria y VAN HOUT, Nico (dirs.), From Quinten Metsijs to Peter Paul Rubens. Masterpieces from the Royal Museum reunited in the cathedral [exposición], Amberes, De Kathedraal Vzw & Bai Publishers, 2009, pp. 45-53.
BARRIO LOZA, José Ángel, “Francisco de Mendieta, pintor alavés de los siglos XVI-XVII. Honor y autoestima”, en VÉLEZ CHAURRI, José Javier; ECHEVERRÍA GOÑI, Pedro Luis y MARTÍNEZ DE SALINAS OCIO, Felicitas (eds.), Estudios de Historia del Arte en memoria de la profesora Micaela Portilla, Vitoria, Diputación Foral de Álava, 2008, pp. 273-280.
CARDUCHO, Vicente, Diálogos de la Pintura. Su defensa, origen, essencia, definición, modos y diferencias, Madrid, Imprenta Francisco Martínez, 1633; disponible: http://bdh.bne.es/bnesearch/detalle/bdh0000034318.
CARO BAROJA, Julio, “Monumentos religiosos de Lesaka”, Anuario de la Sociedad de Eusko-Folklore, 12 (1932), pp. 7-59. disponible: https://www.yumpu.com/es/document/read/43157206/monumentos-religiosos-de-lesaka.
DÍAZ PADRÓN, Matías, Museo del Prado. Catálogo de pinturas. I. Escuela Flamenca siglo XVII. Texto, Madrid, Museo del Prado, 1975.
DUCÉRÉ, Édouard, “Siglo XVII. Señora vizcaína de Larrusa y Bolivar”, Euskal-Erria: revista vascongada, 8 (1883), pp. 55-56; disponible, https://liburutegibiltegi.bizkaia.eus/bitstream/id/44930/b11265802_1883_01_01.pdf.
ECHEGARAY CORTA, Carmelo de, La tradición artística del Pueblo Vasco, Bilbao, Excma. Diputación de Bizkaia, 1919.
ECHEVARRÍA GARITAGOITIA, Silverio Francisco de, Historia del santuario e imagen de Nuestra Señora de Begoña, ed. Eusebio López, Tolosa 1892; disponible: https://www.euskalmemoriadigitala.eus/handle/10357/5385.
ERKOREKA, Antón, “Los relatos de milagro de la Virgen de Begoña en el siglo XVI”, Zainak, 18 (1999), pp. 103-113; disponible: https://core.ac.uk/download/pdf/11497936.pdf.
GARCÍA HARO, Rebeca, “Los libros de trajes en el siglo XVI: perspectivas críticas para su investigación”, Baetica. Estudios Historia Moderna y Contemporánea, 40 (2020), pp. 13-34; disponible: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7861917.
GRANDA, Thomas de, Historia y milagros de la prodigiosa imagen de Nuestra Señora de Begoña especial abogada y protectora de el muy noble y muy leal Señorío de Vizcaya, Bilbao, 1698. Manuscrito por Juan de Huandurraga y Gojenola. Biblioteca Foral de Bizkaia; disponible: https://liburutegibiltegi.bizkaia.eus/bitstream/handle/20.500.11938/68958/b12522880.pdf?sequence=1&isAllowed=y.
HERRERO, Victoriano José y BARRENA, Elena, Archivo Municipal de Deba (1181-1520), T. I, San Sebastián Eusko Ikaskuntza 2005. https://www.eusko-ikaskuntza.eus/PDFAnlt/fuentes/docs123.pdf.
HIDALGO DE CISNEROS AMESTOY, Concepción; LARGACHA RUBIO, Elena; LORENTE RUIGÓMEZ, Araceli y MARTÍNEZ LAHIDALGA, Adela, Colección documental del Archivo General del Señorío de Vizcaya, San Sebastián, Eusko Ikaskuntza, 1986.
ITURRIZA Y GÁRATE ZABALA, Juan Ramón, Historia general de Vizcaya, Berriz, 1785; disponible: https://bvpb.mcu.es/es/catalogo_imagenes/grupo.do?path=150346&interno=S&posicion=1.
LLANO GOROSTIZA, Manuel, “Francisco de Mendieta y su cuadro sobre El Besamanos de la Jura de Guernica, en GÓMEZ TEJEDOR, Jacinto; SESMERO PÉREZ, Francisco y LLANO GOROSTIZA, Manuel, Tres estudios sobre Guernica y su comarca, Bilbao, Ediciones de la Excma. Diputación Provincial de Vizcaya, 1970, pp. 137-221.
MEDINA GONZÁLEZ, Amaya, “El tocado corniforme femenino en la Baja Edad Media”, Santander. Estudios de Patrimonio, 4 (2021), pp. 215-244; DOI: https://doi.org/10.22429/Euc2021.sep.04.08.
MELERO LEAL, María, “El pintor Juan de Peñalosa y Sandoval, de Córdoba a Astorga”, en De Arte, 8 (2009), pp. 67-86; disponible: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3156769.
MENDIETA Y RETES, Francisco de, “Quarta parte de los Annales de Vizcaya” Euskal- Erria: revista vascongada, 72 (1915), pp. 452-457, 510-514 y 565-569; y 73 (1915), pp. 3-7, 70-74, 106-110, 161-165, 223-227, 256-260, 357-361, 400-404, 449-453 y 497-501; disponible: https://w390w.guipuzkoa.net/WAS/CORP/DBKVisorBibliotecaWEB/pdf/178878/322814.
MONREAL ZIA, Gregorio, Fuentes del Derecho Histórico de Bizkaia, Madrid, Agencia Estatal Boletín Oficial del Estado, 2001.
MUGARTEGUI, Juan José de, “¿Desde qué fecha es la Diputación de Vizcaya propietaria del cuadro de la Jura de los Fueros por el Rey D. Fernando el Católico?” Revista internacional de los estudios vascos, RIEV, 17/3 (1926), p. 369; disponible: https://www.eusko-ikaskuntza.eus/PDFAnlt/riev/17/17369369.pdf.
PÉREZ GARCÍA, Ignacio, “Sobre dos acuarelas de mujeres astorganas de 1572, investigación y descubrimientos”, Argutorio, 33 (2015), pp. 42-51; disponible: https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/4916466.pdf.
ROCHA BURGESEN, Francisco, Geometría y traça perteneciente al oficio de sastres: donde se contiene el modo y orden de cortar genero de vestidos españoles y turcos, Valencia, Pedro Patricio Mey, 1618; disponible: http://bdh-rd.bne.es/viewer.vm?id=0000052415&page=1.
SANTISTEBAN CAÑIVE, Estíbaliz y BOINAS LA ENCARTADA MUSEOA, Indumentaria bajomedieval en el País Vasco. Tocados femeninos/ Euskal Herriko Janzkera behe-erdi aroan: Emakumezkoen buru estalkiak [exposición] Balmaseda, Boinas La Encartada Museoa, 2009.
SARASOLA, Fray Modesto, Vizcaya y los Reyes Católicos, Madrid, C. S. I. C., 1950.
ULIBARRI ORUETA, Koldo, “Un nuevo texto para la historiografía vizcaína: Aerario de la Hidalguía y nobleza española y plaza de armas de Vizcaya por Francisco Mendieta, ayalés, Oihenart, cuadernos de lengua y literatura, 28, 2013, pp. 173-191; disponible: https://www.eusko-ikaskuntza.eus/PDFAnlt/literatura/28/28173191.pdf.
VILLAFAÑE, Juan de, Compendio histórico, en que se da noticia de las milagrosas, y devotas imágenes de la reyna de cielos, y tierra, María Santíssima, que se veneran en los más célebres santuarios de Hespaña, Salamanca, imprenta de Eugenio García Honorato, 1726.
VLIEGHE, Hans, Arte y arquitectura flamenca 1585-1700, Madrid, Cátedra, 2000.
YBARRA Y BERGÉ, Javier, “Los Reyes Católicos en Vizcaya”, en Boletín de la Real Sociedad Vascongada de Amigos del País, 7/3 (1951), pp. 339-352; disponible: https://www.rsbap.org/ojs/index.php/boletin/article/view/2338/2236.
ZABALA MONTOYA, Mikel, “Francisco de Mendietaren berrikuspenerako zenbait datu Berri”, Boletín de la Sociedad Vascongada de Amigos del País, 53/1 (1972), pp. 183-185; disponible: https://rsbap.org/ojs/index.php/boletin/article/view/825/782.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Amaya MEDINA GONZÁLEZ
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
- The journal Santander. Estudios de Patrimonio keeps the copyright of the published texts, but it promotes and allows the reutilisation of them under the Creative Commons licence Attribution + Noncommercial + NoDerivatives 4.0, as it is explained in the section Licence and in this link.
- All the texts of this journal are published in the electronic edition of the journal under the indicated licence that allows to copy, use, spread, transmit and expose them publicly, as long as the author, the URL and the journal are mentioned, and the texts are not used for commercial purposes.
- The authors agree with the licence of use of this journal, with the autoarchive conditions and with the open access policy.
- In case of reutilisation of the works published in this journal, the editorial origin has to be mentioned. Thus, the following statement stablished by the editor has tu be included:
- Originally published in Santander. Estudios de Patrimonio in the [number] of the year [year in digit], University of Cantabria (Spain). Furthermore, a link to the version of the editor has to be provided, with this sentence: The original publication is available in Santander. Estudios de Patrimonio (including the link).