Baroque splendour and ornamentation. The silver altar of the chapel of San Segundo (Ávila), a work of Manuel García Crespo and Juan Manuel Sanz de Velasco

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22429/Euc2024.sep.07.12

Keywords:

Silverware, Baroque, Avila, Salamanca, 18th century, religious art, Avila Cathedral, San Segundo

Abstract

The chapel of San Segundo, which is attached to the cathedral of Ávila, was completely transformed during the 18th century, becoming a Baroque space in its architectural, ornamental and liturgical conception. Among the works carried out, there is a standing out group of silver pieces of exceptional quality destined for the decoration of the altar. This paper offers unpublished data on its process of creation and delivery, which settles doubts about its authorship. It also analyses the symbolic discourse that these works incorporate in accordance with their original use within a space of singular historical and heritage value.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALCOLEA, Santiago, Artes decorativas de la España Cristiana (siglos XI-XIX), Ars Hispaniae, Vol. XX, Madrid, Plus Ultra, 1958.

ANGULO ÍÑIGUEZ, Diego y PÉREZ SÁNCHEZ, Alfonso Emilio, Historia de la pintura española. Escuela madrileña del primer tercio del siglo XVII. Madrid, CSIC, 1969.

BLÁZQUEZ CHAMORRO, Julián, La platería de la Catedral de Ávila, Salamanca, Excmo. Cabildo Catedral de Ávila, 2003.

BRASAS EGIDO, José Carlos, “Aportaciones a la historia de la platería barroca española” Boletín del Seminario de Estudios de Arte y Arqueología, 41 (1975), pp. 427-444; disponible: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2701327.

BRASAS EGIDO, José Carlos, La platería vallisoletana y su difusión, Valladolid, Diputación Provincial de Valladolid, 1980.

CALVO GÓMEZ, José Antonio, “Doctrina, erudición y mecenazgo en la sede episcopal de Ávila: Jerónimo Manrique de Lara (1591-1595)”, Cuadernos del Tomás, 9 (2017), pp. 85-95; disponible: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6245304

CASASECA CASASECA, Antonio, Catálogo monumental del partido judicial de Peñaranda de Bracamonte (Salamanca), Madrid, Ministerio de Cultura, 1984.

CERVERA VERA, Luis, “La Capilla de San Segundo en la Catedral de Ávila”, Boletín de la Sociedad Española de Excursiones, 46 (1952), pp. 181-229.

CIANCA, Antonio, Historia de la vida, invención, milagros y translación de S. Segundo, primero obispo de Ávila, Madrid, Imp. Luis Sáez, 1595. Ed. Facsímil, Ávila, Institución Gran Duque de Alba / Obra Cultural de la Caja de Ahorros de Ávila, 1993.

CRUZ VALDOVINOS, José Manuel, “Platería”, en BONET CORREA, Antonio (coord.), Historia de las Artes Aplicadas e Industriales en España, Madrid, Cátedra, 1982.

DE LAS HERAS HERNÁNDEZ, Félix, La Catedral de Ávila. Desarrollo histórico artístico, Ávila, Gráficas C. Martín, 1981.

GÓMEZ-MORENO, Manuel, Catálogo monumental de la provincia de Ávila, [Edición de Aurea de la Morena y Teresa Pérez Higuera], Ávila, Institución Gran Duque de Alba, 1983.

MARTÍN GARCÍA, Fernando, Catálogo de la plata del Museo Municipal de Madrid, Madrid, Museo Municipal / Ayuntamiento de Madrid, 1991.

MARTÍN SÁNCHEZ, Lorenzo y GUTIÉRREZ HERNÁNDEZ, Fernando, Platería abulense del Bajo Renacimiento. Pedro Hernández y las mazas del Ayuntamiento de Ávila, Ávila, Ayuntamiento de Ávila, 2003.

MARTÍN SÁNCHEZ, Lorenzo y GUTIÉRREZ HERNÁNDEZ, Fernando, “Candeleros. Juego de seis”, en Testigos [catálogo de la exposición], Valladolid, Fundación Las Edades del Hombre, 2004, pp. 315-318.

MARTÍN SÁNCHEZ, Lorenzo y GUTIÉRREZ HERNÁNDEZ, Fernando, “Luces y sombras en la platería de la Catedral de Ávila (1700-1800)”, en RIVAS CARMONA, Jesús (coord.), Estudios de Platería: San Eloy 2007, Murcia, Universidad de Murcia, 2007, pp. 167-173.

MARTÍN SÁNCHEZ, Lorenzo y GUTIÉRREZ HERNÁNDEZ, Fernando, “El marcaje de la platería en España durante el siglo XVI: Ávila y los Marcadores Mayores Diego y Juan de Ayala”, en RIVAS CARMONA, Jesús (coord.), Estudios de Platería: San Eloy 2009, Murcia, Universidad de Murcia, 2009, pp. 483-506.

MARTÍN SÁNCHEZ, Lorenzo y GUTIÉRREZ HERNÁNDEZ, Fernando, “Nuevas atribuciones y contribución a los estilos de la platería abulense del siglo XVI”, en RIVAS CARMONA, Jesús y GARCÍA ZAPATA, José Ignacio (coords.), Estudios de Platería: San Eloy 2019, Murcia, Universidad de Murcia, 2019, pp. 253-267.

PARADA LÓPEZ DE CORSELAS, Manuel, “El cáliz de San Segundo, entre la realidad y el mito. Avatares de un camino de santidad”, ArqueoUCA, 2 (2012), pp. 109-123.

PARRADO DEL OLMO, Jesús María, “Una nueva época. La Edad Moderna en la Catedral de Ávila” en PAYO HERNÁNZ, René Jesús y PARRADO DEL OLMO, Jesús María (coord.), La Catedral de Ávila. Nueve siglos de historia y arte, Ávila, Promecal Publicaciones, 2014, pp. 250-352.

PÉREZ HERNÁNDEZ, Manuel, “Marcadores y contrastes salmantinos (siglos XVI al XIX)”, Salamanca: Revista de Estudios, 24-25, (1987), pp. 165-200; disponible: http://www.lasalina.es/documentacion/revistadeestudios/97-2-2.pdf.

PÉREZ HERNÁNDEZ, Manuel, Orfebrería religiosa en la diócesis de Salamanca. Siglos XV al XIX, Salamanca, Diputación de Salamanca, 1990.

PÉREZ HERNÁNDEZ, Manuel, La platería de la ciudad de Zamora, Zamora, Diputación de Zamora / Ayuntamiento de Zamora, 1999.

PÉREZ HERNÁNDEZ, Manuel, “Sobre la interdisciplinaridad de las artes. Manuel García Crespo y el barroco salmantino”, en RIVAS CARMONA, Jesús (coord.) Estudios de Platería: San Eloy 2007, Murcia, Universidad de Murcia, 2007, pp. 271-298.

PÉREZ HERNÁNDEZ, Manuel, “El lujo al servicio de Dios. El tesoro de la catedral”, en PAYO HERNÁNZ, René Jesús y BERRIOCHOA SÁNCHEZ-MORENO, Valentín (coords.), La catedral de Salamanca. Nueve siglos de historia y arte, Burgos, Ediciones Promecal, 2012, pp. 489-524.

PÉREZ HERNÁNDEZ, Manuel, “Liturgia y Magnificencia. El tesoro de la Catedral de Ávila”, en PAYO HERNÁNZ, René Jesús y PARRADO DEL OLMO, Jesús María (coord.), La Catedral de Ávila. Nueve siglos de historia y arte, Ávila, Ediciones Promecal, 2014, 427-472.

PÉREZ HERNÁNDEZ, Manuel, Catálogo de platería. Museo carmelitano de Alba de Tormes, Ávila, CARMUS / Universidad de Salamanca, 2017.

RODRÍGUEZ ALMEIDA, Emilio, El cáliz de San Segundo de la catedral de Ávila, Ávila, Institución Gran Duque de Alba, 1997.

RODRÍGUEZ G. DE CEBALLOS, Alfonso, “Los plateros del siglo XVIII Manuel y Luis García Crespo y su obra en tierras de León”, Tierras de León: Revista de la Diputación Provincial, 19/34-35 (1979), pp. 59-71; disponible: https://bibliocele.es/descargas/755-4notas/viewdocument/755.html.

SAMANIEGO HIDALGO, Santiago, “Juego de sacras. Tres piezas”, en Testigos [catálogo de la exposición], Valladolid, Fundación Las Edades del Hombre, 2004, pp. 305-306.

SÁNCHEZ SÁNCHEZ, David, “El platero abulense Lucas Hernández (1547-1596). Obra y datos biográficos a partir de su testamento”, en RIVAS CARMONA, Jesús y GARCÍA ZAPATA, José Ignacio (coords.) Estudios de Platería: San Eloy 2018, Murcia, Universidad de Murcia, 2018, pp. 491-507.

SÁNCHEZ SÁNCHEZ, David, “Platería salmantina del siglo XVIII en la catedral de Ávila. La obra de Luis de Torres y Baeza (1675-1719)”, De Arte. Revista de Historia del Arte, 18 (2019), pp. 109-121; disponible: http://dx.doi.org/10.18002/da.v0i18.5879.

SEGUÍ GONZÁLEZ, Mónica, La platería de las catedrales de Salamanca (siglos XV-XX), Salamanca, Centro de Estudios Salmantinos, 1986.

Published

2024-11-06

How to Cite

SÁNCHEZ SÁNCHEZ, D. (2024). Baroque splendour and ornamentation. The silver altar of the chapel of San Segundo (Ávila), a work of Manuel García Crespo and Juan Manuel Sanz de Velasco. Santander. Estudios De Patrimonio, (7), 401–436. https://doi.org/10.22429/Euc2024.sep.07.12