Gaspar de Haro, VII Marquis of El Carpio: patron and art collector

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22429/Euc2018.sep.01.06

Keywords:

collecting, patronage, Hispanic Monarchy, 17th century, marquis of El Carpio

Abstract

This text reviews the collecting in the second half of the seventeenth century in Spain and Italy, and analyzes one of the most distinguished collectors of the Spanish Baroque art: Gaspar de Haro y Guzmán, VII Marquis of El Carpio y Heliche (1629-1687). The inheritance of a lineage, his personal interest, and his diplomatic responsibilities made Gaspar de Haro one of the most important collections and patronage of the Spanish Art History.

Downloads

Download data is not yet available.

References

AGUILÓ, María Paz, “Lujo y religiosidad: el regalo diplomático en el siglo XVII” en CABAÑAS BRAVO, Miguel; LÓPEZ-YARTO, Amelia y RINCÓN GARCÍA, Wifredo (coord.), Arte, poder y sociedad en la España de los siglos XV a XX, Madrid, CSIC, 2008, pp. 49-62.

BARRIO GOZALO, Maximiliano, “El barrio de la embajada de España en Roma en la segunda mitad del siglo XVII”, Hispania, vol. LXVII, 227 (2007), pp. 993-1024.

BARRIO GOZALO, Maximiliano, La embajada de España en Roma durante el reinado de Carlos II (1665-1700), Valladolid, Ediciones Universidad de Valladolid, 2013.

CANO DE GARDOQUI, José Luis, Tesoros y colecciones. Orígenes y evolución del coleccionismo artístico, Valladolid, Secretariado de Publicaciones e Intercambio Editorial, 2001.

CHECA CREMADES, Fernando, “El Marqués de Carpio (1629-1687) y la pintura veneciana del Renacimiento. Negociaciones de Antonio Saurer”, Anales de Historia del Arte, 14 (2004), pp. 193-212.

CHECA CREMADES, Fernando, Cortes del Barroco: de Bernini y Velázquez a Luca Giordano, Madrid, Sociedad Estatal para la Acción Cultural Exterior [etc.], 2003.

CHECA CREMADES, Fernando, El Barroco, Madrid, Istmo, 1982.

CHENEL PASCUAL, Álvaro, “El arte al servicio del poder y la diplomacia: los retratos escultóricos de Carlos II en Italia” en GUARNIERI CALÒ CARDUCCI, Luigi (ed), Rumbos del hispanismo en el umbral del Cincuentenario de la AIH, Roma, Bagatto Libri, 2012, vol. VII, Historia, pp. 140-153.

COLOMER, José Luis (dir.), Arte y diplomacia de la Monarquía Hispánica en el siglo XVII, Madrid, Fernando Villaverde, 2003.

COLOMER, José Luis (dir.), España y Nápoles: coleccionismo y mecenazgo virreinales en el siglo XVII, Madrid, Centro de Estudios Europa Hispánica, 2009.

DE VECCHI, Pierluigi y CERCHIARI, Elda, I tempi dell ́arte. Vol.2, Milán, Bompiani, 2016.

FLÓREZ ASENSIO, María Asunción, “El Marqués de Liche: Alcaide del Buen retiro y “Superintendente” de los Festejos Reales”, Anales de Historia del Arte, 20 (2010), pp. 145-182.

FRUTOS, Leticia de, “Galerías de ficción. Mercado de arte y de prestigio entre dos príncipes: el VII Marqués del Carpio y el Condestable Colonna”, Tiempos Modernos, 14 (2006/2), pp. 1-20.

FRUTOS, Leticia de, “¿Carlos II en clave italiana? Fundamentación del gusto durante el último Austria (1675-1700)” en El siglo de Caravaggio. Obras del Seicento en las colecciones reales, Madrid, Patrimonio Nacional, 2016, pp. 66-85.

FRUTOS, Leticia de, “Tintoretto en las colecciones del marqués del Carpio y del Almirante de Castilla”, Actas del Congreso Internacional de Jacopo Tintoretto, Madrid, Museo Nacional del Prado, 2009, pp. 209-219.

FRUTOS, Leticia de, “Verdad, Mentira, Prudencia y Envidia: cuatro alegorías para el marqués del Carpio en las colecciones reales” en ANSELMI, Alessandra (dir.), I rapporti tra Roma e Madrid nei secoli XVI e XVII: arte e diplomacia e política, Roma, Gangemi editori, 2015, pp. 637-655.

FRUTOS, Leticia de, El templo de la Fama. Alegoría del Marqués del Carpio, Madrid, Fundación Arte Hispánico, 2009.

GARCÍA MARTÍN, Pedro y MORA CAÑADA, Adela, “Las fiestas populares en España. Siglos XVI-XVIII” en Il tempo libero. Economiae Società. Secc. XIII-XVIII (Congreso), Florencia, Le Monier, 1995, pp. 257-270.

HASKELL, Francis, Patronos y pintores: arte y sociedad en la Italia barroca, Madrid, Cátedra, 1984.

LOPEZ TORRIJOS, Rosa, “Coleccionismo en la época de Velázquez: el marqués de Heliche” en Velázquez y el arte de su tiempo, Madrid, CSIC, 1991, pp. 27-36.

LOPEZ-FANJUL, María, “Las representaciones de don Gaspar de Haro y Guzmán, VII Marqués del Carpio: retratos, alegorías y emblemas”, Archivo Español de Arte, vol. LXXXVI, 344 (2013), pp. 291-310.

MARAVALL, José Antonio, La cultura del Barroco: análisis de una estructura histórica, Barcelona, Editorial Arial, 1983.

MARTÍN GONZALEZ, Juan José, El artista en la sociedad española del siglo XVII, Madrid, Ediciones Cátedra, 1984.

MORÁN TURINA, Miguel y PORTÚS PÉREZ, Javier, El arte de mirar. La pintura y su público en la España de Velázquez, Madrid, Istmo, 1997.

MORÁN, Miguel y CHECA, Fernando, El coleccionismo en España. De la cámara de maravillas a la galería de pinturas, Madrid, Ediciones Cátedra, 1985.

PITA ANDRADE, José Manuel, “Los cuadros de Velázquez y Mazo que poseyó el Séptimo Marqués del Carpio”, Archivo español de arte, vol.25, 99 (1952), pp. 223-236.

Published

2018-10-31

How to Cite

BUSTILLO MERINO, M. (2018). Gaspar de Haro, VII Marquis of El Carpio: patron and art collector. Santander. Estudios De Patrimonio, (1), 213–232. https://doi.org/10.22429/Euc2018.sep.01.06

Issue

Section

Works and initiated researches