Gaspar de Haro, VII Marquis of El Carpio: patron and art collector
DOI:
https://doi.org/10.22429/Euc2018.sep.01.06Keywords:
collecting, patronage, Hispanic Monarchy, 17th century, marquis of El CarpioAbstract
This text reviews the collecting in the second half of the seventeenth century in Spain and Italy, and analyzes one of the most distinguished collectors of the Spanish Baroque art: Gaspar de Haro y Guzmán, VII Marquis of El Carpio y Heliche (1629-1687). The inheritance of a lineage, his personal interest, and his diplomatic responsibilities made Gaspar de Haro one of the most important collections and patronage of the Spanish Art History.
Downloads
References
AGUILÓ, María Paz, “Lujo y religiosidad: el regalo diplomático en el siglo XVII” en CABAÑAS BRAVO, Miguel; LÓPEZ-YARTO, Amelia y RINCÓN GARCÍA, Wifredo (coord.), Arte, poder y sociedad en la España de los siglos XV a XX, Madrid, CSIC, 2008, pp. 49-62.
BARRIO GOZALO, Maximiliano, “El barrio de la embajada de España en Roma en la segunda mitad del siglo XVII”, Hispania, vol. LXVII, 227 (2007), pp. 993-1024.
BARRIO GOZALO, Maximiliano, La embajada de España en Roma durante el reinado de Carlos II (1665-1700), Valladolid, Ediciones Universidad de Valladolid, 2013.
CANO DE GARDOQUI, José Luis, Tesoros y colecciones. Orígenes y evolución del coleccionismo artístico, Valladolid, Secretariado de Publicaciones e Intercambio Editorial, 2001.
CHECA CREMADES, Fernando, “El Marqués de Carpio (1629-1687) y la pintura veneciana del Renacimiento. Negociaciones de Antonio Saurer”, Anales de Historia del Arte, 14 (2004), pp. 193-212.
CHECA CREMADES, Fernando, Cortes del Barroco: de Bernini y Velázquez a Luca Giordano, Madrid, Sociedad Estatal para la Acción Cultural Exterior [etc.], 2003.
CHECA CREMADES, Fernando, El Barroco, Madrid, Istmo, 1982.
CHENEL PASCUAL, Álvaro, “El arte al servicio del poder y la diplomacia: los retratos escultóricos de Carlos II en Italia” en GUARNIERI CALÒ CARDUCCI, Luigi (ed), Rumbos del hispanismo en el umbral del Cincuentenario de la AIH, Roma, Bagatto Libri, 2012, vol. VII, Historia, pp. 140-153.
COLOMER, José Luis (dir.), Arte y diplomacia de la Monarquía Hispánica en el siglo XVII, Madrid, Fernando Villaverde, 2003.
COLOMER, José Luis (dir.), España y Nápoles: coleccionismo y mecenazgo virreinales en el siglo XVII, Madrid, Centro de Estudios Europa Hispánica, 2009.
DE VECCHI, Pierluigi y CERCHIARI, Elda, I tempi dell ́arte. Vol.2, Milán, Bompiani, 2016.
FLÓREZ ASENSIO, María Asunción, “El Marqués de Liche: Alcaide del Buen retiro y “Superintendente” de los Festejos Reales”, Anales de Historia del Arte, 20 (2010), pp. 145-182.
FRUTOS, Leticia de, “Galerías de ficción. Mercado de arte y de prestigio entre dos príncipes: el VII Marqués del Carpio y el Condestable Colonna”, Tiempos Modernos, 14 (2006/2), pp. 1-20.
FRUTOS, Leticia de, “¿Carlos II en clave italiana? Fundamentación del gusto durante el último Austria (1675-1700)” en El siglo de Caravaggio. Obras del Seicento en las colecciones reales, Madrid, Patrimonio Nacional, 2016, pp. 66-85.
FRUTOS, Leticia de, “Tintoretto en las colecciones del marqués del Carpio y del Almirante de Castilla”, Actas del Congreso Internacional de Jacopo Tintoretto, Madrid, Museo Nacional del Prado, 2009, pp. 209-219.
FRUTOS, Leticia de, “Verdad, Mentira, Prudencia y Envidia: cuatro alegorías para el marqués del Carpio en las colecciones reales” en ANSELMI, Alessandra (dir.), I rapporti tra Roma e Madrid nei secoli XVI e XVII: arte e diplomacia e política, Roma, Gangemi editori, 2015, pp. 637-655.
FRUTOS, Leticia de, El templo de la Fama. Alegoría del Marqués del Carpio, Madrid, Fundación Arte Hispánico, 2009.
GARCÍA MARTÍN, Pedro y MORA CAÑADA, Adela, “Las fiestas populares en España. Siglos XVI-XVIII” en Il tempo libero. Economiae Società. Secc. XIII-XVIII (Congreso), Florencia, Le Monier, 1995, pp. 257-270.
HASKELL, Francis, Patronos y pintores: arte y sociedad en la Italia barroca, Madrid, Cátedra, 1984.
LOPEZ TORRIJOS, Rosa, “Coleccionismo en la época de Velázquez: el marqués de Heliche” en Velázquez y el arte de su tiempo, Madrid, CSIC, 1991, pp. 27-36.
LOPEZ-FANJUL, María, “Las representaciones de don Gaspar de Haro y Guzmán, VII Marqués del Carpio: retratos, alegorías y emblemas”, Archivo Español de Arte, vol. LXXXVI, 344 (2013), pp. 291-310.
MARAVALL, José Antonio, La cultura del Barroco: análisis de una estructura histórica, Barcelona, Editorial Arial, 1983.
MARTÍN GONZALEZ, Juan José, El artista en la sociedad española del siglo XVII, Madrid, Ediciones Cátedra, 1984.
MORÁN TURINA, Miguel y PORTÚS PÉREZ, Javier, El arte de mirar. La pintura y su público en la España de Velázquez, Madrid, Istmo, 1997.
MORÁN, Miguel y CHECA, Fernando, El coleccionismo en España. De la cámara de maravillas a la galería de pinturas, Madrid, Ediciones Cátedra, 1985.
PITA ANDRADE, José Manuel, “Los cuadros de Velázquez y Mazo que poseyó el Séptimo Marqués del Carpio”, Archivo español de arte, vol.25, 99 (1952), pp. 223-236.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 María BUSTILLO MERINO
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
- The journal Santander. Estudios de Patrimonio keeps the copyright of the published texts, but it promotes and allows the reutilisation of them under the Creative Commons licence Attribution + Noncommercial + NoDerivatives 4.0, as it is explained in the section Licence and in this link.
- All the texts of this journal are published in the electronic edition of the journal under the indicated licence that allows to copy, use, spread, transmit and expose them publicly, as long as the author, the URL and the journal are mentioned, and the texts are not used for commercial purposes.
- The authors agree with the licence of use of this journal, with the autoarchive conditions and with the open access policy.
- In case of reutilisation of the works published in this journal, the editorial origin has to be mentioned. Thus, the following statement stablished by the editor has tu be included:
- Originally published in Santander. Estudios de Patrimonio in the [number] of the year [year in digit], University of Cantabria (Spain). Furthermore, a link to the version of the editor has to be provided, with this sentence: The original publication is available in Santander. Estudios de Patrimonio (including the link).