The image of Antonio López, first Marquis of Comillas
DOI:
https://doi.org/10.22429/Euc2018.sep.01.01Keywords:
Comillas, Barcelona, monument, image, returned emigrantAbstract
The image of Antonio López y López, first Marquis of Comillas, has been present in paintings, sculptures, engravings and photographs. In addition to portraits for private use in family residences, portraits were made with propaganda function, such as those distributed at the headquarters of their companies and the commemorative monuments of Barcelona, Comillas and Matagorda (Cádiz).
Downloads
References
ABAD, Camilo María, El Seminario Pontificio de Comillas, Madrid, Tipografía Católica de Alberto Fontana, 1927.
ALCOLEA, Santiago, El Palau Moja, Barcelona, Generalitat de Catalunya, 1987.
ARAMBURU-ZABALA HIGUERA, Miguel Ángel y SOLDEVILLA ORIA, Consuelo, Arquitectura de los indianos en Cantabria (Siglos XVI-XX), Santander, Librería Estvdio, 2007.
ARNÚS, María del Mar, Comillas. Preludio de la Modernidad, Barcelona, Electa, 1999.
BARÓN, Javier, “El arte del retrato en la España del siglo XIX”, en BARÓN, Javier (ed.), El retrato español en el Prado. De Goya a Sorolla, Madrid, Museo Nacional del Prado, 2007, pp. 17-57.
BAYLE, Constantino: El segundo marqués de Comillas Don Claudio López Bru, Madrid, Administración de ‘Razón y Fe’, 1928.
BRU, Francisco, La verdadera vida de Antonio López y López, Barcelona, Tipografía de Leodegario Obradors, 1885.
COSSÍO, Francisco de, La Compañía Trasatlántica 1850-1950. Cien años de vida sobre el mar, Madrid, Vicente Rico S.A., 1950.
GARCÍA BALAÑÁ, Albert, “Tradició liberal i política colonial a Catalunya. Mig segle de temptatives i limitacions, 1822-1872”, en VV.AA., Catalunya i Ultramar. Poder i negoci a les colònies españoles (1750-1914), Barcelona, Consorci de les Drassanes – Museu Marítim de Barcelona, 1995, pp. 77-106.
GARCÍA-MARTÍN, Manuel, Comillas Modernista, Barcelona, Martín Editor, 1993.
GIRALT RAVENTÓS, Emili, Compañía General de Tabacos de Filipinas 1881-1981, Barcelona, Compañía General de Tabacos de Filipinas, 1981.
GUTIÉRREZ DÍAZ, Francisco, “Un pintor decimonónico afincado en Santander. José Sánchez y Sánchez”, Altamira, 73 (2007), pp. 231-256.
LÓPEZ YEPES, José, SAGREDO FERNÁNDEZ, Félix y CANTERA, A.O., Historia de una institución de la Montaña: La Caja de Ahorros de Santander 1898-1973, Santander, Caja de Ahorros de Santander, 1974.
LOSADA VAREA, Celestina, El Seminario Mayor de Comillas. Arte e Historia, Comillas, Fundación Comillas, 2014.
MAURA, duque de, Pequeña historia de una grandeza. El marquesado de Comillas. Barcelona, José Porter, 1949.
MENDOZA GARRIGA, Cristina, “Josep Cusachs y Cusachs”, D’Art. Revista del Departament d’Historia de l’Arte, 34 (1977), pp. 65-69.
MIGUEL EGEA, Pilar de, Carlos Luis de Ribera. Pintor romántico madrileño, Madrid, Fundación Vega-Inclán, Patronato Nacional de Museos, 1983.
NAVARRETE ORCERA, Antonio Ramón, La mitología en los palacios españoles, Torredonjimeno, UNED, 2005.
ORIOL MESTRES, José, Monumento levantado en esta ciudad y dedicado al Excmo. Sr. D. Antonio López y López, primer marqués de Comillas, Barcelona, Celestino Verdaguer, 1884.
OSSORIO Y BERNARD, Manuel, Galería biográfica de artistas españoles del siglo XIX, Vol. 2, Madrid, Imprenta de Ramón Moreno, 1868.
RODRIGO Y ALHARILLA, Martín, Empresa, política y sociedad en la Restauración: el grupo Comillas (1876-1914). Bellaterra, Univ. Autónoma de Barcelona, 2000.
RODRIGO Y ALHARILLA, Martín, Cases d’Indians, Manresa y Barcelona, Fundació caixaManresa, 2004.
RODRIGO Y ALHARILLA, Martín, “Cataluña y el colonialismo español (1868-1899)”, en Estado y periferias en la España del siglo XIX: Nuevos enfoques, Salvador Calatayud Giner, coord., Universidad de Valencia, 2009, pp. 315-356.
RODRIGO Y ALHARILLA, Martín, y CHAVIANO PÉREZ, Lizbeth J. (eds.), Negreros y esclavos. Barcelona y la esclavitud atlántica (siglos XVI-XIX), Barcelona, Icaria, 2017.
ROMERO GONZÁLEZ, Jesús, Matagorda 1870-1940: La construcción naval española contemporánea. Cádiz, Universidad de Cádiz, 1999.
ROURA, Conrado, Recuerdos de mi larga vida. Costumbres, anécdotas, acontecimientos y sucesos acaecidos en la ciudad de Barcelona desde el 1850 hasta el 1900. 3 vols. Barcelona, El Diluvio, 1925.
SAMA GARCÍA, Antonio, “El homenaje marino. Monumento a Antonio López en Comillas”, Arte y Ciudad. Revista de Investigación, 4 (oct. 2013), pp. 7-48.
SAZATORNIL RUIZ, Luis: “El rostro del poder: retratos de indianos, burgueses y linajes montañeses (1844-1919)”, en CABAÑAS BRAVO, Miguel, LÓPEZ-YARTO, Amelia y RINCÓN GARCÍA, Wifredo (ed.), Arte, poder y sociedad en la España de los siglos XV a XX, Madrid, CSIC, 2008, pp. 601-614.
SEPÚLVEDA, Enrique, Desde Comillas: Crónica del viaje regio en el verano de 1882 por Ese, S.l., [Madrid], Imp. y fund. de M. Tello, 1882.
SUBIRACHS I BURGAYA, Judit, “El monumentalisme estatuari a la Barcelona pre-modernista”, en Miscel.lània d’homenatge a Josep Benet, Barcelona, Publicacions de l’abadia de Montserrat, 1991, pp. 195-217.
SUBIRACHS I BURGAYA, Judit, L’escultura del segle XIX a Catalunya. Del Romanticisme al Realisme, Barcelona, Publicacions de l’Abadia de Montserrat, 1994.
VEGA Y MARCH, Manuel, “D. Juan Martorell y Montells”, Arquitectura y Construcción, año X, 172 (nov. 1906), pp. 322-324.
VV.AA., La imagen del acero. 125 años del Astillero de Puerto Real. Cádiz, IZAR, Astillero de Puerto Real, 2003.
VV.AA., Colección Central Hispano. Del Realismo a la actualidad. Vol. II. Barcelona, Banco Central Hispano, 1997.
VV.AA., Homenaje nacional a la memoria del Excmo. Señor D. Antonio López y López primer marqués de Comillas fallecido en Barcelona el día 16 de enero de 1883, Madrid, Establecimiento tipográfico de los sucesores de Rivadeneyra, 1883.
VV.AA., Homenaje que la ciudad de Barcelona tributó a la memoria del Sr. Antonio López y López, marqués de Comillas, Barcelona y Madrid, Imprenta Peninsular, 1883.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 Miguel Ángel ARAMBURU-ZABALA HIGUERA
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
- The journal Santander. Estudios de Patrimonio keeps the copyright of the published texts, but it promotes and allows the reutilisation of them under the Creative Commons licence Attribution + Noncommercial + NoDerivatives 4.0, as it is explained in the section Licence and in this link.
- All the texts of this journal are published in the electronic edition of the journal under the indicated licence that allows to copy, use, spread, transmit and expose them publicly, as long as the author, the URL and the journal are mentioned, and the texts are not used for commercial purposes.
- The authors agree with the licence of use of this journal, with the autoarchive conditions and with the open access policy.
- In case of reutilisation of the works published in this journal, the editorial origin has to be mentioned. Thus, the following statement stablished by the editor has tu be included:
- Originally published in Santander. Estudios de Patrimonio in the [number] of the year [year in digit], University of Cantabria (Spain). Furthermore, a link to the version of the editor has to be provided, with this sentence: The original publication is available in Santander. Estudios de Patrimonio (including the link).