Mexican patronage in Spanish artistic heritage recovery. The Garza-Sada/Fernández-Zambrano family (Monterrey)
DOI:
https://doi.org/10.22429/Euc2022.sep.05.09Keywords:
Mexican patronage, Garza Sada family, Fernández Zambrano family, heritage, Spanish artistic heritage, Spanish ceilings and coffered ceilings, Torremejía Palace, AlmagroAbstract
This paper studies the patronage of the Mexican Garza-Sada/Fernández-Zambrano family in the recovery of Spanish cultural property stolen and fraudulently exported to the United States (1928-35). It also shows the interest in putting this heritage at the service of citizens through the creation of a public museum in San Pedro Garza García (Nuevo León, Mexico). Likewise, it highlights the actions of this patronage to rehabilitate the Torremejía Palace (16-18C, Almagro, Ciudad Real) and to turn it into a museum for the exhibition of Mexican art in Spain.
Downloads
References
ALTUNA, Emiliano; ROSSINI, Carlos F. y OSORNO, Diego E. (dirs.), El Alcalde (película documental), Instituto Mexicano de Cinematografía (CONACULTA)-Bambú Audiovisual, México, 2012.
ARREOLA, Federico, “Vivir en La Milarca. Carta de Milarca Fernández Zambrano al alcalde que no quiere museos. Con copia a @lopezobrador_ y @alefrausto”, SDPnoticias, 16 de enero de 2019; disponible: https://www.sdpnoticias.com/columnas/fernandez-milarca-milarca-carta-vivir.html
BYNE, Arthur y STAPLEY, Mildred, Decorated Wooden Ceilings in Spain, Nueva York/Londres, G.P. Putnam’s Sons, 1920; disponible: https://bvpb.mcu.es/es/catalogo_imagenes/grupo.do?path=183889
CENTRO EUGENIO GARZA SADA (Monterrey), “Iniciativa Capitalismo Social”; disponible: https://www.capitalismosocial.mx/product-page/capitalismo-social
“Centro Roberto Garza Sada de Arte, Arquitectura y Diseño”; disponible: https://crgs.udem.edu.mx/arte-arquitectura-y-diseno
CODDING, Mitchell A., “El alma de España en un Museo: Archer Milton Huntington y su visión de The Hispanic Society of America”, en LENAGHAN, Patrick (ed.), The Hispanic Society of America. Tesoros, Madrid, El Viso, 2000, pp. 15-27.
“Dictamen del Republicano Ayuntamiento de San Pedro Garza García”, número COP/2015-2018/035/2017 y CDC15-18/004/2017, por el que se aprueba la elaboración del proyecto ejecutivo y construcción del Museo La Milarca”, Diario Oficial del Estado de Nuevo León, 20 de diciembre de 2017, sección cuarta, pp. 58-70; disponible: http://sistec.nl.gob.mx/Transparencia_2015/Archivos/AC_0001_0007_00166004_000007.pdf
“Dictamen del Republicano Ayuntamiento de San Pedro Garza García, número COP/2015-2018/070/2018”, de fecha 4 de julio de 2018; disponible: https://aplicativos.sanpedro.gob.mx/patronatoMuseos/anexos/caja1/legajo3/legajo3-7.pdf
“Enamorados del arte español. Una obra admirable de hispanización”, ABC (Madrid), 9 de julio de 1922, p. 7; disponible: https://www.abc.es/archivo/periodicos/abc-madrid-19220709-7.html
ESPINAR, Laura, “El mecenas azteca, Mauricio Fernández, traerá al palacio de Torremejía de Almagro una gran colección de arte popular mexicano”, Lanza. Diario de la Mancha, 18 de agosto de 2021; disponible: https://www.lanzadigital.com/cultura/el-palacio-de-los-marqueses-de-torremejia-de-almagro-acogera-una-gran-coleccion-de-arte-popular-mexicano/
ESPINOSA, Juan Antonio, “Zambrano fue un apasionado del arte”, Milenio, 28 de mayo de 2014; disponible: https://www.milenio.com/cultura/zambrano-fue-un-apasionado-del-arte
GARCÍA, Luisa, “Vivir en un Museo”, El Norte (Monterrey), 14 de marzo de 2009; disponible: https://vlex.com.mx/vid/milarca-vivir-museo-77633224
GARDUÑO, Ana, “El coleccionismo decimonónico y el Museo Nacional de San Carlos”, Anales del Instituto de Investigaciones Estéticas (UNAM), 93 (2008), pp. 199-212; disponible: http://www.analesiie.unam.mx/index.php/analesiie/article/view/2270/2228
GIMBEL BROTHERS, Art Objects & Furnishing from William Randolph Hearst Collections. Catalogue raisonné comprising illustrations of representative Works together with comprehensive descriptions of books, autographs and manuscripts and complete index, New York, Gimbel Brothers in cooperation with Saks Fifth Avenue and Hammer Galleries, 1941, p. 326.
GONZÁLEZ, Leonardo, “Si no hay Milarca, los techos mudéjar se van.- Mauricio”, El Norte (Monterrey), 28 de octubre de 2019; disponible: https://www.elnorte.com/aplicacioneslibre/preacceso/articulo/default.aspx?__rval=1&urlredirect=/si-no-hay-milarca-techos-mudejar-se-van-mauricio/ar1800869
“Hamilton Carl. W., Archives Directory for the History of Collecting in America”; disponible: https://research.frick.org/directory/detail/2909
“Las pinturas del palacio de los marqueses de Torremejía. 11 fotos”, El País (Madrid), 24 de septiembre de 2019; disponible: https://elpais.com/elpais/2019/09/24/album/1569317277_125838.html#foto_gal_1
LÓPEZ DE ARENAS, Diego, Breve compendio de la carpintería de lo blanco y tratado de alarifes, Sevilla, Imp. Luis Estupiñán, 1633. Facsímil, cuarta edición, imprenta Hijos de R. Álvarez, Madrid, 1912.
LÓPEZ ROMO, Antonio (dir.), Eugenio Garza Sada [película documental], Monterrey, M. Villanueva y F. Vázquez (prod.), 2016; disponible: https://www.youtube.com/watch?v=fWoQTM13KH4&t=501s
MARTÍNEZ, Leonardo, “Historia de la Basílica del Roble”; disponible: https://dominiomedios.com/historia-de-la-basilica-del-roble/
MENDIETA, Eduardo, “Toma Carmen Junco el timón del museo La Milarca”, Milenio (Monterrey), 26 de noviembre de 2019; disponible: https://www.milenio.com/politica/nombran-carmen-junco-asesora-cultural-museo-milarca
MERINO DE CÁCERES, José Miguel, “Arthur Byne, un expoliador de guante blanco”, en Pérez Mulet, Fernando y Socias, Inmaculada (eds.), La dispersión de objetos de arte fuera de España en los siglos XIX y XX, Barcelona/Cádiz, Universidad de Barcelona/Universidad de Cádiz, 2012, pp. 241-272.
MERINO DE CÁCERES, José Miguel, “En el cincuentenario de la muerte de Arthur Byne”, Academia. Boletín de la Real Academia de Bellas Artes de San Fernando, 61 (1985), pp. 145-210.
MERINO DE CÁCERES, José Miguel y MARTÍNEZ RUIZ, María José, La destrucción del patrimonio artístico español, Madrid, Cátedra, 2020.
MINISTERIO DE INSTRUCCIÓN PÚBLICA Y BELLAS ARTES, Catálogo Monumental Histórico-Artístico de España. Provincia de Ciudad Real, Tomo I y II, Madrid, 1917; disponible: http://biblioteca.cchs.csic.es/digitalizacion_tnt/index_interior_ciudadreal.html
MORÁN, Carmen y SIMÓN, Federico, “La restauración de un palacio en Almagro saca a la luz murales del XIX”, El País (Madrid), 24 de septiembre de 2019; disponible: https://elpais.com/cultura/2019/09/24/actualidad/1569283172_681337.html
“Muere el ilustre hispanófilo y arquitecto norteamericano mister Arturo Byne”, ABC (Madrid), 18 de julio de 1935, p. 34; disponible: https://www.abc.es/archivo/periodicos/abc-madrid-19350718-34.html
NUERE, Enrique, La carpintería de armar española, Madrid, Munilla-Lería, 2000.
PADILLA, Jesús, “Mauricio pagará del erario el museo La Milarca”, Reportaje Índigo (Monterrey), 29 de mayo de 2018; disponible: https://www.reporteindigo.com/reporte/mauricio-pagara-del-erario-museo-la-milarca-presupuesto-inconformidades-sociedad-civil/
“Plan de Desarrollo Urbano Municipal de San Pedro Garza García, Nuevo León 2030”, Gaceta Municipal de San Pedro Garza García (Nuevo León), 184 (agosto 2014); disponible: https://aplicativos.sanpedro.gob.mx/Gaceta/GACETA184_PlanDesarrolloUrbano.pdf
POBES, Ana, “Un empresario mexicano compra el palacio de Torremejía”, La Tribuna de Ciudad Real, 14 de marzo de 2019; disponible: https://www.latribunadeciudadreal.es/noticia/ZB66FD46F-09A9-8D24-46D81D5789F0F8CB/201903/Un-empresario-mexicano-compra-el-Palacio-de-Torremejia
“Por irregularidades buscan frenar la construcción de 3 museos en Nuevo León”, El Heraldo (San Luis de Potosí), 19 de diciembre de 2018; disponible: https://elheraldoslp.com.mx/2018/12/19/por-irregularidades-buscan-frenar-construccion-de-3-museos-en-nl-2/
REAL ACADEMIA MATRITENSE DE HERÁLDICA Y GENEALOGÍA, “Las techumbres mudéjares de Mauricio Fernández Garza”, 4 de abril de 2020; disponible: https://ramhg.es/index.php/the-news/2019-01-16-00-09-08/1154-2020-03-24-00-26-58
REYES SALCIDO, Edgardo, Don Isaac Garza, Monterrey, Fondo Editorial de Nuevo León, 2010.
SALINAS MÁRQUEZ, César, Capitalismo Social. Legado empresarial de Monterrey, Monterrey, Editorial Digital del Tecnológico de Monterrey, 2021.
SAN MIGUEL, Fray Andrés de, Obras, Ciudad de México, Universidad Nacional Autónoma de México/Instituto de Investigaciones Estéticas, 1969.
SÁNCHEZ CANTÓN, Francisco Javier, “Necrología. Mr. Archer Milton Huntington”, Academia. Boletín de la Real Academia de Bellas Artes de San Fernando, 5 (1955-1957), pp. 9-20; disponible: http://www.cervantesvirtual.com/obra/necrologia-mr-archer-milton-huntington/
SOCÍAS, Inmaculada, La correspondencia entre Isidre Bonsoms Sicart y Archer Milton Huntington. El coleccionismo de libros antiguos y objetos de arte, Barcelona, Real Academia de Bones Lletres, 2010.
SOCÍAS, Inmaculada, “El reverso de la historia del arte: marchantes y agentes en España durante la primera mitad del siglo XX”, E-artDocuments, [en línea], 2010, Núm. 3; disponible: https://raco.cat/index.php/e-art/article/view/218630
VICO, Ana y FUENTE, Paula de la, “Coleccionismo y mercado del arte en el siglo XIX y XX: el desconocido caso de la familia Harris”, en HOLGUERA, Antonio, PRIETO, Ester y URIONDO, María (coord.), Coleccionismo, mecenazgo y mercado artístico en España e Iberoamérica, Sevilla, Universidad de Sevilla, 2017, pp. 656-670; disponible: https://idus.us.es/handle/11441/90952
WAGNER, Eugen Logan, “Rebuilding a Mudejar Ceiling: Rescuing a nearly forgotten artifact of Moorish architecture”, Fine Homebuilding, 57 (1989), pp. 43-45.
WAGNER, Eugen Logan, Spanish Moorish Ceilings. La Milarca Project. Garza García. Nuevo León. Mexico. 1979-present, Austin (Texas), Alarife Architects, 2021, pp. 26-27; disponible:https://www.alarifearchitects.com/wp-content/uploads/2021/04/WagnerFAIA.pdf
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Lucas LORDUY-OSÉS
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
- The journal Santander. Estudios de Patrimonio keeps the copyright of the published texts, but it promotes and allows the reutilisation of them under the Creative Commons licence Attribution + Noncommercial + NoDerivatives 4.0, as it is explained in the section Licence and in this link.
- All the texts of this journal are published in the electronic edition of the journal under the indicated licence that allows to copy, use, spread, transmit and expose them publicly, as long as the author, the URL and the journal are mentioned, and the texts are not used for commercial purposes.
- The authors agree with the licence of use of this journal, with the autoarchive conditions and with the open access policy.
- In case of reutilisation of the works published in this journal, the editorial origin has to be mentioned. Thus, the following statement stablished by the editor has tu be included:
- Originally published in Santander. Estudios de Patrimonio in the [number] of the year [year in digit], University of Cantabria (Spain). Furthermore, a link to the version of the editor has to be provided, with this sentence: The original publication is available in Santander. Estudios de Patrimonio (including the link).