Projects of primary schools in the province of Zamora as a result of the Royal Decree on school constructions of 1905
DOI:
https://doi.org/10.22429/Euc2022.sep.05.02Keywords:
School architecture, Zamora, 20th Century, Segundo Viloria, Francesc Ferriol, Francisco J. Ferrero, Art NouveauAbstract
The Royal Decree of 1905 reinvigorated school architecture. First, the decision to dedicate a budget allocation to subsidize it was a stimulus for municipalities that lacked financial resources. Second, the Regulation attached offered information on the requirements to be met. Starting from these premises, the leading architects who worked in Zamora in the two first decades of the 20th century designed schools in which rigor in hygienic and pedagogical matters merged with a unique design. The inclusion of the architectural languages of the moment, Eclecticism, Art Nouveau and Regionalism, was also a critical factor in its design aesthetic.
Downloads
References
ALTAMIRA CREVEA, Rafael, Problemas urgentes de la enseñanza primaria en España, Madrid, Real Academia de Ciencias Morales y Políticas, 1914.
ÁLVAREZ LÁZARO, Pedro, Cien años de educación en España. En torno a la creación del Ministerio de Instrucción Pública y Bellas Artes, Madrid, Ministerio de Educación, Cultura y Deporte, 2001; disponible: https://sede.educacion.gob.es/publiventa/cien-anos-de-educacion-en-espana-en-torno-a-la-creacion-del-ministerio-de-instruccion-publica-y-bellas-artes/historia/8837.
Anuario estadístico de España. Año II. 1915, Madrid, Ministerio de Instrucción Pública y Bellas Artes, 1916; disponible: https://www.ine.es/inebaseweb/treeNavigation.do?tn=147453&tns=147586#147586.
Anuario estadístico de España. Año VIII.-1921-22, Madrid, Ministerio de Instrucción Pública y Bellas Artes, 1923; disponible: https://www.ine.es/inebaseweb/treeNavigation.do?tn=148740&tns=149186#149186.
AÑÓN ABAJAS, Rosa María, La arquitectura de las escuelas primarias municipales de Sevilla hasta 1937, Sevilla, Universidad de Sevilla y Junta de Andalucía, 2005.
AÑÓN ABAJAS, Rosa Mª (coord.), “Arquitectura escolar y educación”, PPA proyecto, progreso, arquitectura, 17 (2017), Sevilla.; disponible: https://revistascientificas.us.es/index.php/ppa/issue/view/453.
ÁVILA DE LA TORRE, Álvaro, Arquitectura y urbanismo en Zamora (1850-1950), Zamora, Instituto de Estudios Zamoranos “Florián de Ocampo”, 2009.
ÁVILA DE LA TORRE, Álvaro, “La permeabilidad entre el Modernismo y el Eclecticismo en Zamora. Ejemplo de la indefinición y dificultad en la clasificación de la arquitectura entre los siglos XIX y XX”, Studia Zamorensia, 9 (2010), pp. 87-110; disponible: https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/3831913.pdf.
ÁVILA DE LA TORRE, Álvaro, Francesc Ferriol Carreras. Arquitecto (1871-1946), Zamora, Instituto de Estudios Zamoranos “Florián de Ocampo”, 2021.
ÁVILA DE LA TORRE, Álvaro, “Provectos de escuelas de primera enseñanza diseñados por Pablo Cuesta y Segundo Viloria en la segunda mitad del siglo XIX”, Liño. Revista Anual de Historia del Arte, 28 (2022), pp. 62-63; disponible: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8506519.
BALDELLOU SANTOLARIA, Miguel Ángel, Los Ferrero. Arquitectos en Madrid (2), Madrid, Ayuntamiento de Madrid, 2005; disponible: https://oa.upm.es/67244/2/2005_ferrero_MAB_2.pdf.
CABIECES IBARRONDO, María Victoria, La arquitectura de los centros docentes en Cantabria en los siglos XIX y XX, Santander, Universidad de Cantabria, 2016; disponible: https://repositorio.unican.es/xmlui/handle/10902/13466.
CALVO MADROÑO, Ismael, Descripción Geográfica, Histórica y Estadística de la provincia de Zamora, Madrid, Librería General de Victoriano García, 1914.
CUESTA ESCUDERO, Pedro, La escuela en la reestructuración de la sociedad española (1900-1923), Madrid, Siglo Veintiuno editores, 1994.
FERNÁNDEZ Y FERNÁNDEZ-NAVAMUEL, Manuel, “Condiciones generales de los centros escolares y edificios destinados a Escuelas”, La Construcción Moderna, V/24 (treinta de diciembre de 1907), pp. 398-419; disponible: https://hemerotecadigital.bne.es/hd/es/viewer?id=76172dd7-03c6-43ec-9949-2b8ce9f88417.
GUERRERO LÓPEZ, Salvador (coord.), “Sobre el espacio escolar: Nuevas perspectivas”, Boletín de la Institución Libre de Enseñanza, 113-114 (2019), Madrid.
GUERRERO LÓPEZ, Salvador, “Arquitectura y pedagogía. Las construcciones escolares de Antonio Flórez”, en Antonio López, arquitecto (1877-1941), Madrid, Residencia de Estudiantes, 2002, pp. 61-101; disponible: https://oa.upm.es/53774/1/2002_pedagogia_GL_1.pdf.
HERNÁNDEZ DÍAZ, José María, “Liberalismo y escuela primaria en Castilla y León (1834-1868)”, en HERNÁNDEZ DÍAZ, José María (coord.), La escuela primaria en Castilla y León. Estudios históricos, Salamanca, Amarú Ediciones, 1993, pp. 53-66.
HERNÁNDEZ LUIS, José Luis, “Intervenciones del arquitecto Francisco Ferriol en Alcañices (Zamora) a principios del siglo XX”, Anales del Instituto de Investigaciones Estéticas, 119 (2021), pp. 401-425; disponible: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8068483.
LÓPEZ MARTÍN, Ramón, “La construcción y creación de escuelas en la España del primer tercio del siglo XX”, Historia de la educación,16 (1997), pp. 65-90; disponible: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=87539.
MARTÍNEZ MARCOS, Amaya, Modernidad y vigencia en la arquitectura escolar de Barcelona y Valencia (1956-1968), Barcelona, Universitat Politècnica de Catalunya, 2016; disponible: https://www.tdx.cat/handle/10803/384321#page=1.
ORTUETA HILBERATH, Elena de, “Modelos de escuelas de educación primaria pública avalados por el Ministerio de Instrucción Pública y Bellas Artes”, Norba-Arte, XVII (1997), pp. 172-191; disponible: https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/107534.pdf.
PUELLES BENÍTEZ, Manuel de, Educación e ideología en la España contemporánea, Madrid, Tecnos, 2010.
RAMOS RUIZ, María Isabel, Historia de la educación en Zamora. Escolarización y sociedad en la provincia en la segunda mitad del siglo XIX, Zamora, Instituto de Estudios Zamoranos “Florián de Ocampo”, 1986.
REPULLÉS VARGAS, Enrique María, Disposición, construcción y mueblaje de las escuelas públicas de Instrucción Primaria, Madrid, Imprenta del Fortanet, 1878.
RIVERA BLANCO, Javier, “Antonio Flórez y la Escuela Normal de Valladolid: entre el regionalismo y la modernidad”, en MATA PÉREZ, S. (dir.), Arquitecturas en Valladolid: tradición y modernidad 1900-1950, Valladolid, Colegio de Arquitectos, 1989, pp. 145-169.
RODRÍGUEZ ESTEBAN, María Ascensión, La arquitectura de ladrillo y su construcción en la ciudad de Zamora, Zamora, Instituto de Estudios Zamoranos “Florián de Ocampo”, 2012.
RODRÍGUEZ MÉNDEZ, Francisco Javier, Aquellos colegios de ladrillo. La arquitectura escolar de la “Oficina técnica” en Valladolid 1928-1936), Valladolid, Ayuntamiento de Valladolid, 2008.
RODRÍGUEZ MÉNDEZ, Francisco Javier, Arquitectura escolar en España 1857-1936. Madrid como paradigma. Tesis doctoral, Madrid, Universidad Politécnica de Madrid, 2004; disponible: https://oa.upm.es/254/1/03200410_V1.pdf
RODRÍGUEZ MÉNDEZ, Francisco Javier, “Influencia francesa en la arquitectura escolar española”, en HERNÁNDEZ DÍAZ, José María (ed.), Francia en la educación de la España contemporánea (1808-2008), Salamanca, Universidad de Salamanca, 2011, pp. 185-218; disponible: https://gredos.usal.es/bitstream/handle/10366/113163/DCA_RodriguezMendezFJ_Influencia.pdf?sequence=1&isAllowed=y.
RODRÍGUEZ MÉNDEZ, Francisco Javier, “La arquitectura escolar española del primer tercio del siglo XX, vista desde Castilla y León”, Artigrama, 34 (2019), pp. 187-220; disponible: http://www.unizar.es/artigrama/html_dig/34.html.
RODRÍGUEZ MÉNDEZ, Francisco Javier, “Luis Domingo de Rute, arquitecto de modelos para la construcción de escuelas públicas en España a comienzos del siglo XX”, Historia de la Educación, 38 (2019), pp. 257-276; disponible: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7419462.
SÁNCHEZ MUÑOZ, Aurora, Historia de la educación en Zamora. Primera enseñanza y analfabetismo en la provincia de Zamora (1900-1930), Zamora, Instituto de Estudios Zamoranos “Florián de Ocampo”, Zamora, 1987.
TORRES BALBÁS, Leopoldo, “Los edificios escolares vistos desde la España rural”, Oficina técnica para la construcción de escuelas. Conferencias leídas por los arquitectos Don Joaquín Muro Antón, Don Leopoldo Torres Balbás y Don Bernardo Giner de los Ríos los días 13, 20 y 27, con motivo de la exposición de arquitectura escolar, Madrid, 1933; disponible: https://oa.upm.es/33478/1/1933_escuelas.pdf
VÁZQUEZ ASTORGA, Mónica, Escuelas de enseñanza primaria pública en Aragón (1923-1970), Zaragoza, Institución “Fernando el Católico”, 2013; disponible: https://ifc.dpz.es/recursos/publicaciones/33/18/_ebook.pdf.
VÁZQUEZ ASTORGA, Mónica (coord.), “Escuela para todos. Arquitectura y política educativa en España (siglos XIX y XX)”. Artigrama, 34 (2019), pp. 17-23; disponible: http://www.unizar.es/artigrama/html_dig/34.html.
VEGA GIL, Leoncio, Historia de la educación en Zamora. El nacimiento del sistema escolar. 1800-1850, Zamora, Instituto de Estudios Zamoranos “Florián de Ocampo”, 1986.
VILORIA, Antonio, Segundo Viloria (1855-1923) Un arquitecto zamorano. Zamora, Instituto de Estudios Zamoranos “Florián de Ocampo”, Centro de Estudios Benaventanos “Ledo del Pozo”, Colegio Oficial de Arquitectos de León (delegación de Zamora) y Funcoal, 2007.
VIÑAO FRAGO, Antonio, “Construcciones y edificios escolares durante el Sexenio Democrático (1868-1874)”, Historia de la Educación, 12-13 (1993-1994), pp. 493-534; disponible: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=87470.
VIÑAO FRAGO, Antonio, “Higiene, salud y educación en su perspectiva histórica”, Áreas, 20 (2000), pp. 9-24; disponible: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=81400.
VIÑAO FRAGO, Antonio, “Política educativa, escolarización y construcciones escolares en España (1869-1970)”, Artigrama, 34 (2019), pp. 25-45; disponible: http://www.unizar.es/artigrama/html_dig/34.html.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Álvaro ÁVILA DE LA TORRE
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
- The journal Santander. Estudios de Patrimonio keeps the copyright of the published texts, but it promotes and allows the reutilisation of them under the Creative Commons licence Attribution + Noncommercial + NoDerivatives 4.0, as it is explained in the section Licence and in this link.
- All the texts of this journal are published in the electronic edition of the journal under the indicated licence that allows to copy, use, spread, transmit and expose them publicly, as long as the author, the URL and the journal are mentioned, and the texts are not used for commercial purposes.
- The authors agree with the licence of use of this journal, with the autoarchive conditions and with the open access policy.
- In case of reutilisation of the works published in this journal, the editorial origin has to be mentioned. Thus, the following statement stablished by the editor has tu be included:
- Originally published in Santander. Estudios de Patrimonio in the [number] of the year [year in digit], University of Cantabria (Spain). Furthermore, a link to the version of the editor has to be provided, with this sentence: The original publication is available in Santander. Estudios de Patrimonio (including the link).