Agustin Ibarrola in Cantabria (1963-2014)
Historical, political and cultural context around his plascic arts
DOI:
https://doi.org/10.22429/Euc2018.sep.01.03Keywords:
Agustín Ibarrola; artistic heritage of Cantabria; public art; art and politics in Spain.Abstract
The historical, political and cultural context of several key moments in the work of the painter and sculptor Agustín Ibarrola is studied following the common thread of his contributions to the artistic and cultural heritage of Cantabria. from the sixties to 2014. Various artistic landmarks are included, such as the painting exhibitions (Santander, 1963 and 1974, Torrelavega, 1980), sculpture (Santander, 1997 and Santillana del Mar, 2000), as well as various works of sculptural art public (Auditorium of the University of Cantabria, Santander, 2000, Campa de la Magdalena, Santander, 2005, and Reinosa, 2013-2014)
Downloads
References
ALONSO, María, “Inaugurado en La Magdalena el monumento a las víctimas del terrorismo, obra de Ibarrola”, Alerta, Santander, 7 de diciembre de 2005, p. 8.
ANGULO BARTUREN, Javier, Ibarrola ¿un pintor maldito? (Arte vasco de postguerra, 1950-1977, de Aránzazu a la Bienal de Venecia), San Sebastián, L. Haranburu Editor, 1978.
ARTAL, Rosa María, “Murió el coronel de aviación herido en atentado en Zaragoza”, El País, Madrid, 25 denoviembre de 1980, [consulta: 11 de junio de 2018], disponible: https://elpais.com/diario/1980/11/25/espana/343954810_850215.html
BARANDIARÁN, José Miguel; MITXELENA, Koldo; CARO BAROJA, Julio, y otros, “Manifiesto de 33 intelectuales vascos sobre la violencia. Aún estamos a tiempo”, El Diario Vasco, San Sebastián, 27 de mayo de 1980, pp. 22-23.
BARAÑANO, Kosme de, “El monólogo plástico de Agustín Ibarrola contra el poder”, Kobie (Serie Bellas Artes), 5 (1988), pp. 189-232.
BARRIO, María José, “Nota de prensa de CC.OO. de Campoo (CC.OO. explica a los campurrianos el motivo original de la obra de Ibarrola)”, Vive Campoo, Reinosa, 22 de septiembre de 2014, [consulta: 11 de junio de 2018], disponible: http://www.vivecampoo.es/noticia/ccoo-explica-campurrianos-motivo-origen-obra-ibarrola-3919.html
BAYONA FERNÁNDEZ, Gloria, “Orden y conflicto en el franquismo de los años sesenta”, Pasado y memoria. Revista de Historia Contemporánea, 1 (2002), pp. 131-166.
BUSTOS, Clara Isabel de, “La Ola de Ibarrola, ínsula de la vanguardia vasca en Madrid”, ABC, Madrid, 14 de febrero de 1988, p. 62.
CORREDOR MATHEOS, José, “El realismo con orillas de Agustín Ibarrola”, en AGIRRE, Imanol; GARMENDIA, Carmen y MARTÍNEZ GORRIARÁN, Carlos (coms.), Ibarrola (1948-1991), San Sebastián, Museo de San Telmo, 1991, pp. 169-170.
ERROTETA, Peru, ELORDI, Carlos, “Agustín Ibarrola. Rebelde con causa”, La Calle, Madrid, 141 (1980), pp. 52-53.
FERNÁNDEZ RUBIO, Javier, “Hierro, acero, y alma solidaria”, El Diario Montañés, Santander, 7 de diciembre de 2005, p. 10.
GUTIÉRREZ, Fernando, “Ibarrola, en Gaudí”, La Vanguardia Española, 9 de marzo de 1974, p. 45.
HARO, Noemí de, Estampa Popular: Un arte crítico y social en la España de los años sesenta (Tesis doctoral), Facultad de Geografía e Historia (Universidad Complutense), Madrid, 2010, pp. 46-47, [consulta: 11 de junio de 2018], disponible: http://eprints.ucm.es/9767/1/T31462.pdf
HERNÁNDEZ BELVER, Manuel, MARTÍN PRADA, Juan Luis, “La recepción de la obra de arte y la participación del espectador en las propuestas artísticas contemporáneas”, Reis: Revista española de investigaciones sociológicas, 84 (1998), pp. 45-63.
HORTA, Joaquín, “La ficha técnica y otras cuestiones”, en Agustín Ibarrola (Catálogo de exposición), Santander, Sala Besaya, diciembre de 1974, pp. 1-2.
IBARROLA, Agustín, “Experimentación estética y participación social”, en AGIRRE, Imanol, GARMENDIA, Carmen, y MARTÍNEZ GORRIARÁN, Carlos (coms.), Ibarrola. 1948-1991, San Sebastián, Museo de San Telmo, 1991, pp. 25-29.
IBARROLA, Agustín, “Sobre Estampa Popular, lo vasco y el nacionalismo”, en GUASCH, Ana María, Arte e Ideología en el País Vasco (1940-1980), Madrid, Akal, 1985, pp. 293-299.
JIMÉNEZ BARCA, Antonio, “Ibarrola se refugia en Ávila”, El País, Madrid, 30 de octubre de 2005, [consulta: 11 de junio de 2018], disponible: https://elpais.com/diario/2005/10/30/cultura/1130623205_850215.html
LÓPEZ SOBRADO, Esther, “Ama la paz y odia la guerra”, en VV.AA., Los frescos de Luis Quintanilla sobre la guerra, Santander, Universidad de Cantabria, 2007, pp. 13-29.
MARTÍNEZ, Daniel, “Ibarrola abraza a sus “amigos” de Reinosa”, El Diario Montañés, Santander, 23 de septiembre de 2014, pp. 40-41.
MARTÍNEZ GORRIARÁN, Carlos, “Un itinerario por la obra de Agustín Ibarrola”, en GANDÍA CASIMIRO, José, Ibarrola, Ibarrola en el interior del bosque 1989-1997, Valencia, Diputació de València, 1997, pp. 12-45.
MORA, Eva, “Los años tenebrosos en los que se atacaban librerías”, El Faradio, Santander, 30 de agosto de 2017, [consulta: 11 de junio de 2018], disponible: http://www.elfaradio.com/2017/08/30/los-anos-tenebrosos-en-los-que-en-cantabria-se-atacaban-librerias/
PEREDA, Rosa María, “Un centenar de atentados a librerías españolas”, El País, Madrid, 6 de mayo de 1976, [consulta: 11 de junio de 2018], disponible: https://elpais.com/diario/1976/05/06/cultura/200181608_850215.html
SÁINZ DE VARANDA, Ramón, “La honesta obra de Ibarrola”, El País, Madrid, 30 de noviembre de 1980, en https://elpais.com/diario/1980/11/30/opinion/344386809_850215.html
SÁNCHEZ-CUENCA, Ignacio, “La violencia terrorista en la Transición española”, Historia del presente, 14 (2009), pp. 9-24.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 Lucas Lorduy Osés
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
- The journal Santander. Estudios de Patrimonio keeps the copyright of the published texts, but it promotes and allows the reutilisation of them under the Creative Commons licence Attribution + Noncommercial + NoDerivatives 4.0, as it is explained in the section Licence and in this link.
- All the texts of this journal are published in the electronic edition of the journal under the indicated licence that allows to copy, use, spread, transmit and expose them publicly, as long as the author, the URL and the journal are mentioned, and the texts are not used for commercial purposes.
- The authors agree with the licence of use of this journal, with the autoarchive conditions and with the open access policy.
- In case of reutilisation of the works published in this journal, the editorial origin has to be mentioned. Thus, the following statement stablished by the editor has tu be included:
- Originally published in Santander. Estudios de Patrimonio in the [number] of the year [year in digit], University of Cantabria (Spain). Furthermore, a link to the version of the editor has to be provided, with this sentence: The original publication is available in Santander. Estudios de Patrimonio (including the link).