Documentary news about Valentín de Lira, Renaissance embroiderer from Valladolid
DOI:
https://doi.org/10.22429/Euc2022.sep.05.11Keywords:
liturgical embroidery, embroiderer, Renaissance, Valladolid, PeñafielAbstract
This article studies the work of the embroiderer Valentín de Lira, resident of Peñafiel, through the preserved documentation. It details the works contracted to this embroiderer from 1602 to 1623 in the Campo de Peñafiel region.
Downloads
References
ÁGREDA PINO, Ana María, “Indumentaria religiosa”, Emblemata, 17 (2011)., pp. 107-128; disponible: https://ifc.dpz.es/recursos/publicaciones/31/78/07agreda.pdf.
ÁGREDA PINO, Ana María, Los ornamentos en las iglesias zaragozanas: siglos XVI-XVIII. Aportaciones al estudio de los talleres de bordado y de las artes textiles en Aragón en la Edad Moderna, Zaragoza, Institución Fernando el Católico, 2001.
BARRIO, Maximiliano; CABEZA, Antonio; REGLERO, Carlos; RESINES, Luis y EGIDO, Teófanes (coords.), Historia de las Diócesis Españolas. Iglesias de Palencia, Valladolid y Segovia, T. XIX, Madrid, Biblioteca de Autores Cristianos, 2002.
BARRÓN GARCÍA, Aurelio, “Bordados del Renacimiento en Burgos”, Datatextil, 30 (2014), pp. 1-18; disponible: https://raco.cat/index.php/Datatextil/issue/view/20803.
BARRÓN GARCÍA, Aurelio, “Telas y bordados en Burgos durante el Renacimiento”, en Biblioteca. Estudio e Investigación, 26 (2011), pp. 73-94; disponible: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4209742.
DAVILA CORONA, Rosa María; DURAN PUJOL, Montserrat y GARCÍA FERNÁNDEZ, Máximo, Diccionario histórico de telas y tejidos,Salamanca, Junta de Castilla y León, 2004.
LOBERA Y ABIO, Antonio, El porqué de todas las ceremonias de la Iglesia y sus misterios. Barcelona, en la Imprenta de los Consortes Sierra y Martí, 1791; disponible: http://bdh-rd.bne.es/viewer.vm?id=0000038011&page=1.
Missale Romanum ex decreto sacrosancti concilii Tridentini restitutum. Pii V. Pont. Max. Iussu editum, Venetiis, apud Ioannem Variscum, & haeredes Bartholomaei Faletti, & socios, 1570; disponible: https://archive.org/details/bub_gb_adC-aRGza70C/page/n3/mode/2up.
PÉREZ SANCHEZ, Manuel, El arte del bordado y del tejido en Murcia: siglos XVI-XIX, Murcia, Servicio de publicaciones de la Universidad de Murcia, 1999.
RODRIGUEZ SALCEDO, Severiano, “El Obispo Axpe Sierra y su intervención en la vida palentina”, Publicaciones de la Institución Tello Téllez de Meneses, 4 (1950), pp. 135-190; disponible: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2485726.
Rubricae generales missalis: ritus celebrandi missam, praeparatio ad missam, iuxta missale Romnum, ex decreto sacrosancti concilii Tridentini restitutum, Antuerpiae, ex Officina Christophori Plantini, 1570; disponible: https://www.digitale-sammlungen.de/en/view/bsb11289355?page=,1.
SIGÜENZA PELARDA, Cristina, El bordado litúrgico en La Rioja. La colección textil de la Iglesia de Santiago El Real de Calahorra, Logroño, Instituto de Estudios Riojanos - Universidad de la Rioja, Servicio de publicaciones, 2018.
VALDIVIESO, Enrique, Catálogo monumental de la provincia de Valladolid. Tomo VIII. Antiguo partido judicial de Peñafiel, Valladolid, Diputación Provincial de Valladolid, 1975.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Víctor CUBILLO MEDINA
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
- The journal Santander. Estudios de Patrimonio keeps the copyright of the published texts, but it promotes and allows the reutilisation of them under the Creative Commons licence Attribution + Noncommercial + NoDerivatives 4.0, as it is explained in the section Licence and in this link.
- All the texts of this journal are published in the electronic edition of the journal under the indicated licence that allows to copy, use, spread, transmit and expose them publicly, as long as the author, the URL and the journal are mentioned, and the texts are not used for commercial purposes.
- The authors agree with the licence of use of this journal, with the autoarchive conditions and with the open access policy.
- In case of reutilisation of the works published in this journal, the editorial origin has to be mentioned. Thus, the following statement stablished by the editor has tu be included:
- Originally published in Santander. Estudios de Patrimonio in the [number] of the year [year in digit], University of Cantabria (Spain). Furthermore, a link to the version of the editor has to be provided, with this sentence: The original publication is available in Santander. Estudios de Patrimonio (including the link).