The path of Alonso Berruguete in the catedral of Palencia: new works by the painter Juan de Villoldo (circa 1516-1562)
DOI:
https://doi.org/10.22429/Euc2022.sep.05.07Keywords:
Juan de Villoldo, Alonso Berruguete, Renaisance painting, Mannerism, 16th centuryAbstract
Hanging from the choir walls of Palencia’s cathedral there are six small-format panels, which due to their style can be attributed to the painter Juan de Villoldo, a disciple of Alonso Berruguete. A brief biography of this author is made, his style is analysed and the paintings with the four Evangelists, Saint Andrew and Saint Anne, the Virgin and the Child are revealed, comparing their forms with those ones of other documented works attributed to the master. In addition, their possible origin is proposed.
Downloads
References
ALONSO CORTÉS, Narciso, “Datos para la biografía artística de los siglos XVI y XVII”, Boletín de la Real Academia de la Historia, 80 (1922), pp. 40-50; disponible: https://www.cervantesvirtual.com/obra/datos-para-la-biografia-artistica-de-los-siglos-xvi-y-xvii-i--0/.
ANGULO, Diego, Ars Hispaniae: historia universal del arte hispánico. T. XII. Pintura del Renacimiento, Madrid, Editorial Plus Ultra, 1954; disponible: https://ddd.uab.cat/record/214152.
ARIAS MARTÍNEZ, Manuel, Alonso Berruguete, Prometeo de la escultura, Palencia, Diputación de Palencia, 2011.
ARIAS MARTÍNEZ, Manuel, “Sarcófagos y lecciones” en ARIAS MARTÍNEZ, Manuel (ed.), Hijo del Laocoonte. Alonso Berruguete y la Antigüedad pagana, Madrid, Ministerio de Educación, Cultura y Deporte, 2017, pp. 131-153.
ARIAS MARTÍNEZ, Manuel, “A la sombra de la gran venera” en ARIAS MARTÍNEZ, Manuel (ed.), Hijo del Laocoonte. Alonso Berruguete y la Antigüedad pagana, Madrid, Ministerio de Educación, Cultura y Deporte, 2017, pp. 221-243.
BUENDÍA, José Rogelio y ÁVILA, Ana, “La intervención de Juan de Villoldo en la provincia de Guadalajara. El retablo de Renera”, Boletín del Seminario de Arte y Arqueología, 48 (1982), pp. 233-242; disponible: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=1961175.
CAAMAÑO MARTÍNEZ, Jesús María, “Juan de Villoldo”, Boletín del Seminario de Arte y Arqueología, 32 (1966), pp. 71-88.
CAMÓN AZNAR, José, Alonso Berruguete, Madrid, Espasa Calpe, 1980.
CEÁN BERMÚDEZ, Juan Agustín, Diccionario histórico de los más ilustres profesores de Bellas Artes en España, tomo V, Madrid, Imprenta de la viuda de Ibarra, 1800; disponible: http://bdh-rd.bne.es/viewer.vm?id=0000037251&page=1.
FERNÁNDEZ MATEOS, Rubén, “Sarga de la Crucifixión” en Tempus, un año de cofradía, Valladolid, 2022, pp. 92-93.
FIZ FUERTES, Irune, “Aparición de Cristo resucitado a la Virgen María” en Kyrios. Las Edades del Hombre. Catedral de Ciudad Rodrigo, Salamanca, Fundación Las Edades del Hombre, 2006, pp. 386-387.
GARCÍA CHICO, Esteban, Documentos para el estudio del Arte en Castilla, tomo III, I Pintores, Valladolid, Seminario de Arte y Arqueología, 1946.
GARCÍA CUESTA, Timoteo, “La Catedral de Palencia según los protocolos”,
Boletín del Seminario de Arte y Arqueología, 19 (1953), pp. 67-90.
MARTÍ Y MONSÓ, José, Estudios histórico-artísticos relativos principalmente a Valladolid, Valladolid, Leonardo Miñçon, 1898-1901; disponible: https://bibliotecadigital.jcyl.es/es/consulta/registro.cmd?id=855.
MATEO GÓMEZ, Isabel, “Dos tablas de Juan de Villoldo y un retablo toledano de su círculo”, Boletín del Seminario de Arte y Arqueología, 50 (1984), pp. 416-421; disponible: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2690539.
PARRADO DEL OLMO, Jesús María, “Nuevas atribuciones a Juan de Villoldo”, Boletín del Seminario de Arte y Arqueología, 42 (1976), pp. 291-304.
PARRADO DEL OLMO, Jesús María, “Testamento y otros datos de Juan de Villoldo”, Publicaciones de la Institución Tello Téllez de Meneses, 42 (1979), pp. 134-152; disponible: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2489476.
PARRADO DEL OLMO, Jesús María, Los escultores seguidores de Berruguete en Palencia, Palencia, Secretario de Publicaciones de la Universidad de Valladolid, 1981.
PARRADO DEL OLMO, Jesús María, “Juan de Villoldo”, en Jornadas sobre el Renacimiento en la provincia de Palencia, Palencia, Diputación Provincial, 1987, pp. 57-72.
PARRADO DEL OLMO, Jesús María, “Evolución artística de la catedral de Palencia a través del gobierno de los obispos del Renacimiento (1525-1594)”, en Jornadas sobre la catedral de Palencia, Palencia, Diputación Provincial de Palencia, 1989, pp. 143-182.
PARRADO DEL OLMO, Jesús María, “Aparición de Cristo a la Virgen” en Memorias y Esplendores. Las Edades del Hombre. Catedral de Palencia, Salamanca, Fundación Las Edades del Hombre, 1999, pp. 281-282.
PARRADO DEL OLMO, Jesús María, “San Roque” en Mons Dei. Las Edades del Hombre. Iglesia de Santa Cecilia y Colegiata de San Miguel, Valladolid, Fundación Las Edades del Hombre, 2018, pp. 364-365.
PÉREZ DE CASTRO, Ramón y MARTÍNEZ GONZALO, Gloria, “La capilla de los Reyes de la catedral de Palencia: La sarga de Juan de Villoldo y su taller y una escultura reencontrada de Juan de Valmaseda”, Boletín. Real Academia de Bellas Artes de la Purísima Concepción, 52 (2017), pp. 35-46 ; disponible: https://www.realacademiaconcepcion.net/index_files/boletin/bbaa52.pdf.
REDONDO CANTERA, María José, “La Anunciación” en Memorias y Esplendores. Las Edades del Hombre. Catedral de Palencia, Salamanca, Fundación Las Edades del Hombre, 1999, pp. 282-283.
REDONDO CANTERA, María José, “La Presentación del Niño en el Templo” en Memorias y Esplendores. Las Edades del Hombre. Catedral de Palencia, Salamanca, Fundación Las Edades del Hombre, 1999, pp. 283-285.
STRAUSS, Walter L. (ed.), The Illustrated Bartsch, The works of Marcantonio Raimondi and of his school, 27, vol. 14 (Part 2), New York, Abaris Books, 1978.
VASALLO TORANZO, Luis y PÉREZ MARTÍN, Sergio, “Francisco Giralte y el sepulcro del obispo Gutierre de Carvajal”, Archivo Español del Arte, LXXXVI, 344 (2013), pp. 275-290 ; disponible: https://xn--archivoespaoldearte-53b.revistas.csic.es/index.php/aea/article/view/552/549.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Rubén FERNÁNDEZ MATEOS
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
- The journal Santander. Estudios de Patrimonio keeps the copyright of the published texts, but it promotes and allows the reutilisation of them under the Creative Commons licence Attribution + Noncommercial + NoDerivatives 4.0, as it is explained in the section Licence and in this link.
- All the texts of this journal are published in the electronic edition of the journal under the indicated licence that allows to copy, use, spread, transmit and expose them publicly, as long as the author, the URL and the journal are mentioned, and the texts are not used for commercial purposes.
- The authors agree with the licence of use of this journal, with the autoarchive conditions and with the open access policy.
- In case of reutilisation of the works published in this journal, the editorial origin has to be mentioned. Thus, the following statement stablished by the editor has tu be included:
- Originally published in Santander. Estudios de Patrimonio in the [number] of the year [year in digit], University of Cantabria (Spain). Furthermore, a link to the version of the editor has to be provided, with this sentence: The original publication is available in Santander. Estudios de Patrimonio (including the link).