Reflections on two processional crosses preserved in Casa-Museu Medeiros e Almeida and Museu do Dinheiro: between Late Gothic and Early Renaissance
DOI:
https://doi.org/10.22429/Euc2023.sep.06.07Keywords:
Silversmithing, processional cross, silverwork, Late Gothic, Early Renaissance, Portugal, Medeiros e Almeida House-Museum, Money Museum, art marketAbstract
The complete lack of information on the trajectory of two processional crosses, prior to their acquisition in the second half of the last century, makes any archival research unfeasible, directly conditioning the understanding of these crosses. Therefore, our efforts are focused on a comparative study, considering examples of Portuguese and Spanish production from the late 15th century to the following century. Certain characteristics demonstrated by the two processional crosses included in our study seem to correspond to a certain "European" model. Despite some necessary reservations, these characteristics show regional peculiarities linked to the production of Spanish centres.
Downloads
References
ALMEIDA, João de y VILAÇA, Teresa Seabra Cancela, Um Tesouro na Cidade, Lisboa, Fundação Medeiros e Almeida, 2002.
ARFE Y VILLAFAÑE, Juan de, De Varia Commensuracion para la Esculptura y Architectura (Libros III y IV), Madrid, Ministerio de Cultura / Dirección General del Libro y Bibliotecas, 1978 [facsímil].
BARRÓN GARCÍA, Aurelio Á., La época dorada de la platería burgalesa, 1400-1600, Salamanca, Diputación Provincial de Burgos y Junta de Castilla y León, 1998, 2 vols.
BARRÓN GARCÍA, Aurelio Á., “Archidiócesis de Burgos”, en CASASECA CASASECA, Antonio (coord.), La platería en la época de los Austrias Mayores en Castilla y León, Valladolid, Junta de Castilla y León, 1999, pp. 127-151.
BARRÓN GARCÍA, Aurelio Á., “La platería en Castilla y León”, en MARTÍN, Fernando (dir.), El Arte de la plata y de las joyas en la España de Carlos V, [catálogo de exposición], La Coruña, Sociedad Estatal para la Conmemoración de los Centenarios de Felipe II y Carlos V, 2000, pp. 41-59.
CASASECA CASASECA, Antonio (coord.), La platería en la época de los Austrias Mayores en Castilla y León, Valladolid, Junta de Castilla y León, 1999.
COTS MORATÓ, Francisco de Paula, “Símbolo y visualidad en las cruces procesionales valencianas (ss. XIV-XX)”, Laboratorio de Arte, 24 (2012), pp. 47-74.
CRESPO CÁRDENAS, Juan, Plata y plateros en Ciudad Real, 1500-1625, Ciudad Real, Diputación Provincial de Ciudad Real, 2006.
D'OREY, Maria Leonor Borges de Sousa, Inventário do Museu Nacional de Arte Antiga. Colecção de Metais, Cruzes Processionais séculos XII-XVI, Lisboa, Ministério da Cultura-Instituto Português de Museus - Inventário do Património Cultural, 2001.
GRANCHO, Nuno Cruz, Ourivesaria religiosa espanhola em Portugal (1580.1640), [Tesis de Doctorado], Faculdade de Letras da Universidade de Lisboa, Vol. I, 2022; disponible: https://repositorio.ul.pt/handle/10451/56032.
LOZOYA, Juan de CONTRERAS y LÓPEZ DE AYALA, Marqués de, “XXIV Exposición sobre arte antiguo: cruces parroquiales y otros objetos de orfebrería religiosa, pertenecientes a la Diócesis de Segovia”, Estudios Segovianos, XXIII/67-69 (1971), pp. 232-252; disponible: https://estudiossegovianos.es/?page_id=4208.
MARTÍN, Fernando (dir.), El Arte de la plata y de las joyas en la España de Carlos V, [catálogo de exposición], La Coruña, Sociedad Estatal para la Conmemoración de los Centenarios de Felipe II y Carlos V, 2000.
MARTÍN ANSÓN, María Luisa, “Reflexiones acerca de la platería española en la segunda mitad del siglo XV, sobre dos cruces conservadas en el Instituto Valencia de Don Juan (Madrid) y en el Museo de los Caminos de Astorga (León)”, Anuario del Departamento de Historia y Teoría del Arte, III (1991), pp. 21-29.
MARTÍN VAQUERO, Rosa, “Contribución al estudio de la platería medieval alavesa”, Ondare. Cuadernos de artes plásticas y monumentales. Revisión del Arte Medieval en Euskal Herria, 15 (1996) pp.515-525; disponible: hhttps://www.eusko-ikaskuntza.eus/es/publicaciones/contribucion-al-estudio-de-la-plateria-medieval-alavesa/art-10886/#.
MELÁNDEZ ALONSO, María (coord.), Encrucijadas, Salamanca, Fundación Las Edades del Hombre - Junta de Castilla y León, 2000. Catálogo de la Exposición celebrada en la catedral de Astorga.
NAVARRO TALEGÓN, José, Plateros Zamoranos de los siglos XVI y XVII, Zamora. Edición del Autor, 1985.
NAVARRO TALEGÓN, José, “Diócesis de Zamora”, en CASASECA CASASECA, Antonio (coord.), La platería en la época de los Austrias Mayores en Castilla y León, Valladolid, Junta de Castilla y León, 1999, pp. 247-258.
NEVES, Eva Raquel, (coord.), Catedral e Museu Diocesano de Santarém, Santarém, Museu Diocesano de Santarém, 2021.
PÉREZ HERNÁNDEZ, Manuel, Orfebrería religiosa en la Diócesis de Salamanca (siglos XV al XIX), Salamanca, Diputación de Salamanca, 1990.
PÉREZ HERNÁNDEZ, Manuel, La platería de la ciudad de Zamora, Zamora, Instituto de Estudios Zamoranos Florián de Ocampo, 1999.
PÉREZ HERNÁNDEZ, Manuel, “Diócesis de Salamanca”, en CASASECA CASASECA, Antonio (coord.), La platería en la época de los Austrias Mayores en Castilla y León, Valladolid, Junta de Castilla y León, 1999, pp. 205-222.
PÉREZ VARELA, Ana, “La iconografía eucarística del pelícano: ejemplos en plata” en RIVAS CARMONA, Jesús (coord.), Estudios de Platería: San Eloy 2015, Murcia, Universidad de Murcia, 2015, pp. 421-438; disponible: https://publicaciones.um.es/publicaciones/public/obras/ficha.seam?numero=2410&edicion=1.
RÉAU, Louis, Iconografía del arte cristiano. Iconografía de la Biblia - Nuevo Testamento, Barcelona. Ediciones de Serbal, 2008. Tomo I. Vol. I.
RIVERA DE LAS HERAS, José Ángel Rivera de, “El esplendor de la liturgia”, en CASASECA CASASECA, Antonio (coord.), La platería en la época de los Austrias Mayores en Castilla y León, Valladolid, Junta de Castilla y León, 1999, pp. 19-55.
SANZ, María Jesús, “Cruces de original diseño a comienzos del siglo XVI”, Laboratorio de Arte, 15 (2002), pp. 45-60; disponible en: http://dx.doi.org/10.12795/LA.2002.i15.03
SEMPERE Y GUARINOS, Juan, Historia del luxo y de las leyes suntuarias de España, Tomo II, Madrid, Imprenta Real, 1788; disponible: https://bibliotecadigital.aecid.es/bibliodig/es/consulta/registro.do?id=10397.
SOUSA, Ana Cristina, “O tesouro da igreja de Valverde (Alfândega-da-Fé). Relações transfronteiriças no universo da prata”, en SOUSA, Gonçalo Vasconcelos e; PANIAGUA PÉREZ, Jesús y SALAZAR SIMARRO, Nuria (coords.), Áurea quersoneso. Estudios sobre la plata iberoamericana: siglos XVI-XIX, León, Centro de Investigaçâo em Ciencia e Tecnología das Artes da Universidade Católica Portuguesa; [León]: Instituto de Humanismo y Tradición Clásica; [México]: CONACULTA: INAH, 2014, pp. 411-424; disponible: https://dialnet.unirioja.es/servlet/libro?codigo=569053.
VELADO GRAÑA, Bernardo, “Cruz-procesional”, en MELÉNDEZ ALONSO, María (coord.), Encrucijadas, Salamanca, Fundación Las Edades del Hombre, 2000, p. 337.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Nuno Cruz GRANCHO
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
- The journal Santander. Estudios de Patrimonio keeps the copyright of the published texts, but it promotes and allows the reutilisation of them under the Creative Commons licence Attribution + Noncommercial + NoDerivatives 4.0, as it is explained in the section Licence and in this link.
- All the texts of this journal are published in the electronic edition of the journal under the indicated licence that allows to copy, use, spread, transmit and expose them publicly, as long as the author, the URL and the journal are mentioned, and the texts are not used for commercial purposes.
- The authors agree with the licence of use of this journal, with the autoarchive conditions and with the open access policy.
- In case of reutilisation of the works published in this journal, the editorial origin has to be mentioned. Thus, the following statement stablished by the editor has tu be included:
- Originally published in Santander. Estudios de Patrimonio in the [number] of the year [year in digit], University of Cantabria (Spain). Furthermore, a link to the version of the editor has to be provided, with this sentence: The original publication is available in Santander. Estudios de Patrimonio (including the link).