A round trip; the return to Aragon of an altarpiece of St. Gregory's Mass from the circle of Blasco de Grañén
DOI:
https://doi.org/10.22429/Euc2023.sep.06.13Keywords:
Blasco de Gra´ñén, Domingo Ram, Joseph Weissberguer, art auction, altarpieceAbstract
In 1921 an antiques auction was held in New York in which a small-format altarpiece that could have belonged to a private chapel or oratory was sold. A century later, in 2020, this piece has been acquired by the Jorge Group and is currently part of its medieval art collection in Zaragoza. In this work, the route of this piece has been reconstructed from the moment it left Spain in 1921 to the present day. Furthermore, thanks to an old photograph we have been able to identify that this altarpiece belonged to a person close to archbishop Domingo Ram.
Downloads
References
AGUILÓ ALONSO, María Paz, “La fortuna de las colecciones de Artes Decorativas españolas en Europa y América: estudios comparativos”, en CABAÑAS BRAVO, Miguel (coord.), El Arte Español fuera de España, Madrid, CSIC, 2003, pp. 275-290.
ARCO Y GARAY, Ricardo del, “El obispo de Huesca D. Domingo Ram y el compromiso de Caspe”, Linajes de Aragón, 5 (1914), pp. 257-263;
BERTAUX Emile; MORENO Francisco de Paula y PANO Y RUATA Mariano de, Exposición retrospectiva de Arte. 1908, Zaragoza, Tipografía La Editorial, a cargo de Escar [Mariano], 1910, p. 52, lám 7; disponible: https://bibliotecavirtual.aragon.es/i18n/catalogo_imagenes/grupo.cmd?path=3706420.
BROTO APARICIO, Santiago, “La heráldica en la catedral de Huesca”, Hidalguía. La revista de genealogía, nobleza y armas, 262-263 (1997), pp. 371-392
ESCARTÍ SORIANO, Vicent Josep, “De la vida de sant Onofre valenciana i anònima, de principis del XVI, a la recreación d’Onofre Salt (Barcelona, 1620)”, Studia Aurea, 11 (2017), pp. 297-318; disponible: https://studiaaurea.com/article/view/v11-escarti.
GARCÍA CARRAFFA, Alberto y Arturo, Diccionario heráldico y genealógico de apellidos españoles y americanos, Madrid, Nueva Imprenta Radio, 1955.
GUDIOL RICART, José, Pintura Gótica en Aragón, Zaragoza, Institución Fernando el Católico, 1971.
HUESCA, Ramón de, Teatro historico de las iglesias del reyno de Aragon. Tomo VI. Estado moderno de la santa iglesia de Huesca, Pamplona, Imprenta de la Viuda de Longás e Hijo, 1796; disponible: https://bibliotecavirtual.aragon.es/es/consulta/registro.do?id=4418.
LACARRA DUCAY, Mª del Carmen, “Cinco tablas del taller del pintor aragonés Blasco de Grañén (c. 1422-1459)”, Anuario: estudios - crónicas / Urtekaria: asterlanak - albistak,, 1988, pp. 25-34.
LACARRA DUCAY, Mª del Carmen, “Nuevas noticias de Blasco de Grañén, pintor de retablos (doc. 1422-1459)”, Aragón en la Edad Media, 14-15/2 (1999), pp. 813-830; disponible: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=108608.
LACARRA DUCAY, Mª del Carmen, Blasco de Grañén, pintor de retablos (1422-1459), Zaragoza, Institución Fernando el Católico, 2004.
LACARRA DUCAY, María del Carmen, “Nuevas noticias sobre Martín de Soria, pintor de retablos (1449-1487)”, Artigrama, 2 (1985), pp. 23-46; disponible: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=30044.
MACÍAS PRIETO, Guadaira, La pintura aragonesa de la segona meitat del segle XV relacionada amb l’escola catalana: dues vies creatives a examen, Tesis de Doctorado, Universitat de Barcelona, 2013; disponible: https://diposit.ub.edu/dspace/bitstream/2445/52999/1/01.GMP_1de2.pdf.
MAÑAS BALLESTÍN, Fabián, “La ermita de la Virgen de Cabañas”, ADOR, 14 (2009), pp. 13-30.
MAÑAS BALLESTÍN, Fabián, La ermita de la Virgen de Cabañas, La Almunia de Doña Godina, Asociación Cultural l’Albada, 2007.
MERINO de CÁCERES, José Miguel, “Arthur Byne, un expoliador de guante blanco”, en PÉREZ MULET, Fernando y SOCIAS BATET, Immaculada (eds.), La dispersión de objetos de arte fuera de España en los siglos XIX y XX, Barcelona, Universidad de Barcelona, 2011, pp. 240-272.
MONREAL CASAMAYOR, Manuel, “Heráldica episcopal: generalidades en las diócesis aragonesas”, Aragonia Sacra, 16-17 (2002), pp. 2-31.
MONZÓN PERTEJO, Elena “La evolución de la imagen conceptual de María Magdalena”, en ZAFRA MOLINA, Rafael y AZANZA LÓPEZ, Javier (coords.), Emblemática trascendente. Hermenéutica de la imagen, iconología del texto, Pamplona, Universidad de Navarra, 2011.
NICOLÁS-MINUÉ SÁNCHEZ, Andrés J., Familias nobles de Aragón. Linages de Nobles e Infanzones del Reyno de Aragón y sus descendencias, escritos por Juan Mathias Estevan, Zaragoza, Institución Fernando el Católico, 2018.; disponible: https://ifc.dpz.es/publicaciones/ebooks/id/3706.
PÉREZ VIDAL, Mercedes, “Devociones, prácticas espirituales y liturgia en torno a la imagen de Cristo Crucificado en los monasterios de dominicas en la Edad Media”, en CAMPOS Y FERNÁNDEZ DE SEVILLA, Francisco José (coord.), Los crucificados. Religiosidad, cofradías y arte. Actas del Simposium 3/6-IX-2010, San Lorenzo de El Escorial, Instituto Escurialense de Investigaciones Históricas y Artísticas, 2010, pp. 195-212.
PÉREZ-FLECHA GONZÁLEZ, Javier, “José Weissberger (1878-1954) y la dispersión del patrimonio artístico español: una breve aproximación”, en HOLGUERA CABRERA, Antonio; PRIETO USTIO, Esther, y URIONDO LOZANO María (coords), Coleccionismo, Mecenazgo y Mercado artístico en España e Iberoamérica, Universidad de Sevilla, 2018, pp. 805-820; disponible: https://idus.us.es/handle/11441/90940.
POST, Chandler Rathfon, “The Aragonese School in the Late Middle Ages”, en A History of Spanish Painting, vol. VIII, Cambridge (Massachusets), Harvard Unversity Press 1941.
SÁNCHEZ MORILLAS, Beatriz., María Magdalena, de testigo presencial a icono de penitencia en la pintura de los siglos XIV-XVII, Universidad de Sevilla (tesis doctoral inédita), 2014.
SALT, Onofre, Historia de la maravillosa vida, angélica conversación y preciosa muerte del glorioso San Onofre, rey, anacoreta y confessor, Barcelona, Estevan Liberós, 1620; disponible: https://patrimoniodigital.ucm.es/s/patrimonio/item/743221.
SANCHO Nicolás, Descripción histórica, artística, detallada y circunstanciada de la ciudad de Alcañiz y sus afueras, Alcañiz, Imprenta de Ulpiano Huerta, 1860.
SARASA SÁNCHEZ, Esteban, “Domingo Ram. Un alcañizano ilustre”, Boletín del Centro de Estudios Bajoaragoneses, 9-10 , 2005, pp. 61-73.
SEGURA Y BARREDA, José, Morella y sus aldeas, Morella, Imp. de F. Javier Soto, 1868, t. II.
Spanish art treasures collected by Herbert P. Weissberger of Madrid, Spain, Nueva York, American Art Association, 1921; disponible: https://archive.org/details/b1576834/page/n141/mode/2up.
UZQUIZA RUIZ, Teodoro, Símbolos en el arte cristiano. Breve diccionario ilustrado. Burgos, Sembrar, 2012.
VANNUCCI, Viviana, Maria Maddalena Storia e iconografia nel Medioevo dal III al XIV secolo, Roma, Gangemi, 2012.
VELASCO GONZÀLEZ, Alberto. “Novetats del mercat d’art en relació amb la pintura gòtica aragonesa: Blasco de Grañén (doc. 1422-1459)”, Viatges a la bellesa. Miscel·lània homenatge a Maria Rosa Manote i Clivilles, Barcelona, Retrotabulum Maior, 2015, pp. 161-171; disponible: http://www.ruizquesada.com/index.php/ca/retrotabulum-mayor/183-retrotabulum-mayor-n1.
VORAGINE, Santiago de la, La Leyenda dorada, Madrid, Alianza Editorial, 2016.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 José Luis CORTÉS PERRUCA
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
- The journal Santander. Estudios de Patrimonio keeps the copyright of the published texts, but it promotes and allows the reutilisation of them under the Creative Commons licence Attribution + Noncommercial + NoDerivatives 4.0, as it is explained in the section Licence and in this link.
- All the texts of this journal are published in the electronic edition of the journal under the indicated licence that allows to copy, use, spread, transmit and expose them publicly, as long as the author, the URL and the journal are mentioned, and the texts are not used for commercial purposes.
- The authors agree with the licence of use of this journal, with the autoarchive conditions and with the open access policy.
- In case of reutilisation of the works published in this journal, the editorial origin has to be mentioned. Thus, the following statement stablished by the editor has tu be included:
- Originally published in Santander. Estudios de Patrimonio in the [number] of the year [year in digit], University of Cantabria (Spain). Furthermore, a link to the version of the editor has to be provided, with this sentence: The original publication is available in Santander. Estudios de Patrimonio (including the link).