The Saint Sebastian from the Sacred Art Museum of Teruel: an unprecedented sculpture by Geörg Stieger (1657-1720)
DOI:
https://doi.org/10.22429/Euc2023.sep.06.12Keywords:
Geörg Stieger, Saint Sebastian, sculpture, 18th century, Sacred Art Museum, TeruelAbstract
The present paper is intended to carry out the first historical-artistic study of an unprecedented sculpture signed by the Italian artist Geörg Stieger (1657-1720) and preserved in the Sacred Art Museum of Teruel. This object is one of the very few surviving autograph works by the author and his only carve known in our country till the date. Besides approaching Stieger’s mysterious and artistic personality, we have carried out an iconographic study of the piece and reviewed the possible models from which the artist may have drawn to create this exquisite sculpture. Furthermore, we have been able to determine the work’s arrival to Teruel.
Downloads
References
A. SP., “Notizen”, Der Kunstfreund: Kurze Rundschau auf dem Gebiete der bildenden Künste alter und neuer Zeit mit praktischen Winken in Wort und Bild, 2/ 4 (1886), pp. 30-32; disponible: https://www.digitale-sammlungen.de/en/details/bsb11471168.
ANDERGASSEN, Leo, “Kalvaria am Kofel. Kalvarienberge in Südtirol – Ein Überblick”, en ANDERGASSEN, Leo, GLEIRSCHER, Paul y NÖSSING, Josef, Der Kofel in Kastelruth : Burgberg, Kalvarienberg, Eigenverlag der Gemeinde Kastelruth, 1990, pp. 58-71; disponible: https://digital.tessmann.it/tessmannDigital/Buch/22522/.
ANDERGASSEN, Leo, “L’arte in Val Pusteria. Tratti essenziali dei principali periodi storico-artistici”, en PASSLER, Johann (coord.), Val Pusteria : passato e presente, Bolzano-Bozen, Athesia, 2009, pp. 93-106; disponible: https://digital.tessmann.it/tessmannDigital/Buch/22598/.
ANDERGASSEN, Leo, “Kirchenkunst in Pfalzen”, en LECHNER, Stefan (ed.), Pfalzen ...auf dem schönsten Plateau...: Landschaft - Kultur - Geschichte, Brixen, Weger, 2010, pp. 320-359; disponible: https://digital.tessmann.it/tessmannDigital/Buch/22600/.
ARIAS MARTÍNEZ, Manuel, “III. Bajo el influjo del Laocoonte”, en BOLAÑOS, María, ARIAS MARTÍNEZ, Manuel y GUILARTE, Celia (coords.), Hijo del Laocoonte. Alonso Berruguete y la Antigüedad pagana [catálogo de exposición], Madrid, Ministerio de Educación, Cultura y Deporte, 2017, pp. 156-181.
BENITO MARTÍN, Félix, Patrimonio histórico de Aragón: Inventario arquitectónico. Teruel, T. 2, Zaragoza, Departamento de Cultura y Educación, 1991.
CARRETERO CALVO, Rebeca, “Algunas esculturas napolitanas en la diócesis de Tarazona”, De Arte, 13 (2014), pp. 119-131; disponible: https://revpubli.unileon.es/index.php/dearte/article/view/1179.
CARRETERO CALVO, Rebeca, “Dos esculturas del napolitano Jacobo Bonavita en la Real Colegiata del Santo Sepulcro de Calatayud (Zaragoza)”, en RINCÓN GARCÍA, Wifredo e IZQUIERDO SALAMANCA, María (eds.), Actas de las VII Jornadas Internacionales de Estudio de la Orden del Santo Sepulcro, Zaragoza, Centro de Estudios de la Orden del Santo Sepulcro, 2016, pp. 141-159.
CENARRO, Ángela, “Introducción. La Ley de Responsabilidades Políticas”, en CASANOVA, Julián y CENARRO, Ángela (eds.), Pagar las culpas. La represión económica en Aragón (1936-1945), Barcelona, Crítica, 2014, pp. 23-37.
DEMETZ, Stefan, Arte sacra nel territorio di San Lorenzo di Sebato, Bozen, Pluristamp, 1996.
GARCÍA CARRAFFA, Alberto y Arturo, Diccionario heráldico y genealógico de apellidos españoles y americanos, T. 78, Madrid, Nueva Imprenta Radio, 1958.
GARCÍA MILLARES, Fray Manuel, El Beato Joaquín Royo, Teruel, Instituto de Estudios Turolenses, 1959.
GONZÁLEZ ZYMLA, Herbert, “El Laocoonte de Hagesandro, Polidoro y Athenodoro de Rodas: a vueltas con la iconografía del ciclo épico troyano al servicio ideológico del Imperio Romano”, Gerión. Revista de Historia Antigua, 23/2 (2005), pp. 19-58; disponible: https://revistas.ucm.es/index.php/GERI/article/view/GERI0505220019A.
GUILLOT DE SUDUIRAUT, Sophie, “Glow and Afterglow of Gothic (1400-1530). Late Gothic. The Germanic world and the Netherlands. Tyrol and Austria”, en DUBY, Georges, BARRAL I ALTET, Xavier y GUILLOT DE SUDUIRAUT, Sophie, Sculpture: The Great Art of the Middle Ages from the Fifth to the Fifteenth Century, Colonia, Taschen, 1996, pp. 271-273.
HERNANDO SEBASTIÁN, Pedro Luis, “El Museo de Arte Sacro de la Diócesis de Teruel”, Artigrama, 29 (2014), pp. 97-114; disponible: https://papiro.unizar.es/ojs/index.php/artigrama/article/view/8071.
LANA DÍAZ, José María, “Miranda y Trelles, Pedro Felipe” en CAÑADA, Silverio, CASTAÑÓN, Luciano y MASES, José Antonio (dirs.), Gran Enciclopedia Asturiana, T. X, Gijón, Silverio Cañada, 1981, pp. 46-47.
MARTÍN GONZÁLEZ, Juan José, “El Laooconte y la escultura española”, Boletín del Seminario de Estudios de Arte y Arqueología: BSAA, 56 (1990), pp. 459-469; disponible: https://uvadoc.uva.es/handle/10324/11022.
MARTÍNEZ CALVO, Pascual, Historia de Aliaga y su comarca (antiguo partido, Linares, Castelvispal y Puertomingalvo), Zaragoza, edición de autor, 1987.
MARTÍNEZ PÉREZ, Pedro, “Museo Diocesano de Teruel”, Aragonia Sacra, II (1987), pp. 209-222.
MENDOZA MAEZTU, Naike, La arquitectura jesuítica en Aragón: primeras fundaciones (ss. XVI-XVIII), tesis doctoral defendida en el departamento de Historia del Arte de la Universidad de Zaragoza, 2020; disponible: https://zaguan.unizar.es/record/90521.
MORERA VILLUENDAS, Amaya, “El escaparate, un mueble para una dinastía”, Espacio, Tiempo y Forma. Serie IV, Historia Moderna, 22 (2009), pp. 107-130; disponible: https://revistas.uned.es/index.php/ETFIV/article/view/1610.
NIEDERMAIR, Richard, “Wer was Georg Stieger?”, Lorenzner bote, 36 (abril 2015), pp. 6-7; disponible: https://docplayer.org/27750279-Lorenzner-bote-1.html.
NOVELLA MARCO, Ángel (dir.), Inventario artístico-monumental de la diócesis de Teruel y Albarracín, 1975-1980.
OCIO, Hilario y NEIRA, Eladio, Misioneros Dominicos en el Extremo Oriente. 1587-1835, Manila, Misioneros Dominicos del Rosario, 2000.
RASMO, Nicolò, Michael Pacher, Londres, Phaidon, 1971.
RÉAU, Louis, Iconografía del arte cristiano. Iconografía de los santos P-Z, T. 2, Vol. 5, Barcelona, Ediciones del Serbal, 1998.
REBAUDO, Ludovico, “Las restauraciones del Laooconte”, en SETTIS, Salvatore, Laocoonte. Fama y estilo, Madrid, Vaso Roto, 2014, pp. 415-455.
RIPOLLÉS ADELANTADO, Encarna, “La imagen de la Virgen de la Vega”, en IBÁÑEZ GONZÁLEZ, Javier y CASABONA SEBASTIÁN, José Francisco, “El Santuario de la Virgen de la Vega”, en IBÁÑEZ GONZÁLEZ, Javier y CASABONA SEBASTIÁN, José Francisco, Alcalá de la Selva y el Santuario de la Virgen de la Vega. Historia y Patrimonio Medieval, Teruel, Qualcina. Arqueología, Cultura y Patrimonio, 2013, pp. 130-131.
SEBASTIÁN LÓPEZ, Santiago (dir.), Inventario artístico de Teruel y su provincia, Madrid, Servicio Nacional de Información Artística, Arqueológica y Etnológica, 1974; disponible: https://www.calameo.com/books/0000753352623cb7d7577.
VORÁGINE, Santiago de la, La leyenda dorada, Vol. 1, Madrid, Alianza, 1999.
Vida, virtudes y martirio del Venerable Padre Fr. Joaquin Royo, religioso del Órden de Santo Domingo hijo del Real Convento de Valencia. Sacada de las memorias que existen en la Sagrada Congregación de Propaganda Fide, Valencia, Hermanos de Orga, 1797; disponible: https://bvpb.mcu.es/es/consulta/registro.do?id=590431.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Álvaro CAMBRA SÁNCHEZ-GIL
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
- The journal Santander. Estudios de Patrimonio keeps the copyright of the published texts, but it promotes and allows the reutilisation of them under the Creative Commons licence Attribution + Noncommercial + NoDerivatives 4.0, as it is explained in the section Licence and in this link.
- All the texts of this journal are published in the electronic edition of the journal under the indicated licence that allows to copy, use, spread, transmit and expose them publicly, as long as the author, the URL and the journal are mentioned, and the texts are not used for commercial purposes.
- The authors agree with the licence of use of this journal, with the autoarchive conditions and with the open access policy.
- In case of reutilisation of the works published in this journal, the editorial origin has to be mentioned. Thus, the following statement stablished by the editor has tu be included:
- Originally published in Santander. Estudios de Patrimonio in the [number] of the year [year in digit], University of Cantabria (Spain). Furthermore, a link to the version of the editor has to be provided, with this sentence: The original publication is available in Santander. Estudios de Patrimonio (including the link).