The Salamanca city council silversmitihing: documents, contrast-markers, pieces
DOI:
https://doi.org/10.22429/Euc2024.sep.07.09Keywords:
Silversmithing, Salamanca, contrast-marker, mallets, scribes, Jerónimo Pérez, Francisco Villarroel, José Joaquín Dávila, D. IglesiasAbstract
In this paper we analyze the relationship between Salamanca’s city hall and the practice of silversmithing, as well as the study of the pieces of this sort made by initiative of the aforementioned institution, a fact that is proven by the presence of the city’s coat of arms. In the first part, we cover the circumstances that influenced between the XVI and XIX centuries the development of the position that depended directly on the local institution: the faithful contrast-marker. In the second part of the paper, a study in depth is made of the mallets, for which we propose Jerónimo Pérez as possible author, two breastplates, two sets of scribes and two works recently discovered, which are deposited at the Salamanca’s cathedral.
Downloads
References
ÁLVAREZ VILLAR, Julián, De Heráldica salmantina. Historia de la ciudad en el arte de sus blasones, Salamanca, Universidad de Salamanca, 1996. Citamos por la Segunda edición aumentada, Salamanca, Ayuntamiento de Salamanca, Colegio de España, 1997.
ARAUJO, Fernando, La reina del Tormes. Guía histórico-descriptiva de la ciudad de Salamanca, Salamanca, Imprenta de Jacinto Hidalgo, 1884. Citamos por la edición de Caja Salamanca y Soria, Salamanca, Europa Artes Gráficas, 1993.
BARRÓN GARCÍA, Aurelio, “El marcaje y los punzones de la platería burgalesa, 1360-1636”, Artigrama, 8-9 (1992), pp. 289-326.
BARRÓN GARCÍA, Aurelio, “Plata de ley”, en CASASECA CASASECA, Antonio (comisario), La platería en la época de los Austrias Mayores en Castilla y León, Valladolid, 1999, pp. 73-89.
CRUZ VALDOVINOS, José Manuel y RIVAS CARMONA, Jesús (comisarios), El arte de la plata. Colección Hernández-Mora Zapata, Murcia, Fundación Cajamurcia, 2006.
DABRIO GONZÁLEZ, María Teresa, “Algunas notas sobre la platería civil en Córdoba”, en RIVAS CARMONA, J. (Coord.), Estudios de platería San Eloy, Murcia, Universidad de Murcia, 2010, pp. 251-268.
DORADO, Bernardo, Compendio histórico de la ciudad de Salamanca, su antigüedad, la de su Santa Iglesia, su fundación, y grandezas, que la ilustran, escrita por Don Bernardo Dorado, cura proprio (sic) de el lugar de la Mata de Armuña, Salamanca, 1776. Citamos por la reedición de Europa Artes Gráficas, Salamanca,1985.
GONZÁLEZ DÁVILA, Gil, Historia de las antigüedades de la ciudad de Salamanca. Vida de sus obispos, y cosas sucedidas en su tiempo, Dirigida al Rey N. S. Felipe III, Salamanca, Imprenta de Artus Taberniel, 1606. Citamos por la edición de Ediciones Diputación de Salamanca y Universidad de Salamanca, Salamanca, Europa Artes Gráficas y Kadmos, 1994.
HEREDIA MORENO, Mª del Carmen, “Jerónimo Pérez, un discípulo desconocido del platero complutense Juan Francisco Faraz”, Goya, 263 (1998), pp. 99-106.
HEREDIA MORENO, Mª del Carmen, “Ejemplo de difusión en la platería castellana de la primera mitad del siglo XVI”, Archivo Hispalense, 52 (2000), pp. 81-100.
HEREDIA MORENO, Mª del Carmen y LÓPEZ-YARTO ELIZALDE, Amelia, La edad de oro de la platería complutense, Biblioteca de Historia del Arte, Madrid, Consejo Superior de Investigaciones Científicas, 2001.
LLOPIS, Salvador. El escudo de armas de Salamanca y color de su bandera, Salamanca, Imprenta de Ortega, 1974.
MARTÍN, Fernando A., Catálogo de la plata del Patrimonio Nacional, Madrid, Patrimonio Nacional, 1987.
MUÑOZ DE AMADOR, Bernardo, Arte de ensayar oro y plata, con breves reglas para la theórica y la práctica, en el qual se explica también el oficio de ensayador y marcador mayor de los reynos; el de los fieles contrastes de oro y plata, el de los marcadores de plata y tocadores de oro, y el de los contrastes amotacenes, según las leyes de estos reynos, Madrid, Imprenta de Antonio Marín, 1755.
NADAL INIESTA, Javier, “La platería en el Ayuntamiento de Granada: un modelo de ajuar suntuario en las instituciones civiles”, en RIVAS CARMONA, J. (coord.), Estudios de platería San Eloy, Murcia, Universidad de Murcia, 2016, pp. 431-441.
ORTIZ JUÁREZ, Dionisio, Punzones de Platería Cordobesa,PÉREZ GRANDE, Margarita, “Las piezas de platería del Ayuntamiento de Toledo”, Archivo secreto. Revista cultural de Toledo, 2 (2004), pp. 118-146.
PÉREZ HERNÁNDEZ, Manuel, “Marcadores y contrastes salmantinos (siglos XVI al XIX)”, Salamanca. Revista Provincial de Estudios, 24-25 (1987), pp. 165-199.
PÉREZ HERNÁNDEZ, Manuel, Orfebrería religiosa en la diócesis de Salamanca (siglos XV al XIX), Salamanca, Diputación de Salamanca, 1990.
PÉREZ HERNÁNDEZ, Manuel, “Nuevas aportaciones sobre la contrastía en Salamanca”, Salamanca. Revista Provincial de Estudios, 26 (1990), pp. 157-160.
PÉREZ HERNÁNDEZ, Manuel, “Salamanca y la guerra. Repercusiones en la platería”, Salamanca. Revista de Estudios, 40 (1997), pp. 61-84.
PÉREZ HERNÁNDEZ, Manuel, “Cruz procesional” en CASASECA CASASECA, Antonio (comisario), La platería en la época de los Austrias Mayores en Castilla y León, Valladolid, Junta de Castilla y León,1999, pp. 378-381.
PÉREZ HERNÁNDEZ, Manuel, “Mazas”, en CASASECA CASASECA, Antonio (comisario), La platería en la época de los Austrias Mayores en Castilla y León, Valladolid, Junta de Castilla y León, 1999, pp. 490-491.
PÉREZ HERNÁNDEZ, Manuel y AZOFRA, Eduardo, “Juan de Figueroa y Vega (h. 1660-1722). Obras inéditas”, en RIVAS CARMONA, Jesús (coordinador), Estudios de platería San Eloy, Murcia, Universidad de Murcia, 2006, pp. 565-588.
SALAS GONZÁLEZ, Carlos, “Las mazas: una aproximación a su evolución histórica. Las mazas del Ayuntamiento de Murcia”, en RIVAS CARMONA, J. (coord.), Estudios de platería San Eloy, Murcia, Universidad de Murcia, 2004, pp. 535-544.
SÁNCHEZ SÁNCHEZ, David, “La atribución a Juan de Arfe de una pareja de cetros procesionales de la catedral de Ávila”, Archivo Español de Arte, 383 (2023), pp. 325–336.
SANTOS MÁRQUEZ, Antonio Joaquín, “Francisco de Valderrama, verdadero autor de las mazas del Ayuntamiento de Sevilla”, Archivo Español de Arte, 326 (2009), pp. 155-168.
SANZ SERRANO, Mª Jesús, Antiguos dibujos de la platería sevillana, Sevilla, Diputación de Sevilla, 1986.
VILLAR Y MACÍAS, Manuel, Historia de Salamanca, Salamanca, Imprenta Francisco Núñez Izquierdo, 1887.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Manuel PÉREZ HERNÁNDEZ
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
- The journal Santander. Estudios de Patrimonio keeps the copyright of the published texts, but it promotes and allows the reutilisation of them under the Creative Commons licence Attribution + Noncommercial + NoDerivatives 4.0, as it is explained in the section Licence and in this link.
- All the texts of this journal are published in the electronic edition of the journal under the indicated licence that allows to copy, use, spread, transmit and expose them publicly, as long as the author, the URL and the journal are mentioned, and the texts are not used for commercial purposes.
- The authors agree with the licence of use of this journal, with the autoarchive conditions and with the open access policy.
- In case of reutilisation of the works published in this journal, the editorial origin has to be mentioned. Thus, the following statement stablished by the editor has tu be included:
- Originally published in Santander. Estudios de Patrimonio in the [number] of the year [year in digit], University of Cantabria (Spain). Furthermore, a link to the version of the editor has to be provided, with this sentence: The original publication is available in Santander. Estudios de Patrimonio (including the link).