St. Francis of Paola in ecstasy and other works attributable to the sculptor Pedro de Ávila (1678-1755)
DOI:
https://doi.org/10.22429/Euc2024.sep.07.02Keywords:
Baroque sculpture, Pedro de Ávila, 18th century, Valladolid, CastileAbstract
The sculptor Pedro de Ávila (1678-1755) was one of the leading figures of Castilian sculpture in the first third of the 18th century. In the following pages we intend to expand his production catalogue, which in recent years has not stopped growing, proving unequivocally that he directed a large and dynamic workshop that supplied works to many points in the north of the peninsula. Special emphasis will be placed on the exquisite sculpture of St. Francis of Paola preserved in the Church of the Saviour of Valladolid, which was commissioned by its generous parish priest Pedro de Rábago.
Downloads
References
BALADRÓN ALONSO, Javier y BRASAS EGIDO, José Carlos: “Una Dolorosa castellana, obra del escultor vallisoletano Pedro de Ávila, en la iglesia de San Marcos de Sevilla”, Laboratorio de Arte, 29 (2017), pp. 447-454; disponible: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6228448.
BALADRÓN ALONSO, Javier, “A propósito de una Magdalena del escultor vallisoletano Pedro de Ávila en Sevilla”, Laboratorio de Arte, 31 (2019), pp. 357-372; disponible: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7228018.
BALADRÓN ALONSO, Javier, “Acerca del escultor Pedro de Ávila (1678-1755): el hallazgo de su partida de defunción y nuevas obras atribuibles”, BSAA Arte, 86 (2020), pp. 281-306; disponible: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7701464.
BALADRÓN ALONSO, Javier, “Aportaciones para el estudio de los retablos barrocos de la catedral de Valladolid”, en ILLESCAS, Laura; MONTERROSO, Juan Manuel; PAYO, René Jesús y QUILES, Fernando (eds.), Universo Barroco Iberoamericano. Catedrales. Mundo iberoamericano. Siglos XVII-XVIII. Vol. 2, Andavira, 2022, pp. 69-98; disponible: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8470398.
BALADRÓN ALONSO, Javier, “Mater Dolorosa. La Virgen de los Dolores y la Piedad en la obra del escultor vallisoletano Pedro de Ávila (1678-1755)”, Revista Atticus, 35 (2017), pp. 55-64; disponible: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7750903.
BALADRÓN ALONSO, Javier, “Nuestros Maestros escultores. Pedro de Ávila (1678-1755)”, La Pasión de Valladolid, 1 (2022), pp. 60-67.
BALADRÓN ALONSO, Javier, “Una escultura de Santa Rosa de Viterbo atribuible a Pedro de Ávila en el Museo Diocesano de Palencia”, Publicaciones de la Institución Tello Téllez de Meneses, 90 (2019), pp. 143-155; disponible: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7248065.
BALADRÓN ALONSO, Javier, Los Ávila: Una familia de escultores barrocos vallisoletanos [Tesis Doctoral], Valladolid, Universidad de Valladolid, 2016; disponible: https://uvadoc.uva.es/handle/10324/16207.
CANESI, Manuel, Historia de Valladolid (1750) [3 tomos], Valladolid, Grupo Pinciano, 1996.
CASILLAS GARCÍA, José Antonio, El monasterio de San Blas de la villa de Lerma: una historia inmóvil, Salamanca, Editorial San Esteban, 2008.
CERVERA VERA, Luis, La iglesia colegial de San Pedro de Lerma, Burgos, Caja de Ahorros Municipal de Burgos, 1981.
COLÓN DE LARREÁTEGUI, José, Informe sobre los gremios de Valladolid, Valladolid, 1781; disponible: https://uvadoc.uva.es/handle/10324/199.
DURRUTY ROMAY, Inés, “El Cristo del Olvido. Escultura de Pedro de Ávila”, Boletín del Seminarios de Estudios de Arte y Arqueología, 7 (1940-1941), pp. 205-209; disponible: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2717955.
FERNÁNDEZ DEL HOYO, María Antonia, Patrimonio perdido: Conventos desaparecidos de Valladolid, Valladolid, Ayuntamiento de Valladolid, 1998.
FLORANES, Rafael, Inscripciones de Valladolid, Biblioteca Nacional, Manuscrito 11.246; disponible: http://bdh.bne.es/bnesearch/detalle/bdh0000191594.
GARCÍA CHICO, Esteban, Documentos para el estudio del arte en Castilla. 2, Escultores, Valladolid, Universidad de Valladolid, 1941.
GONZÁLEZ GARCÍA-VALLADOLID, Casimiro, Valladolid, sus recuerdos y sus grandezas: religión, historia, ciencias, literatura, industria, comercio y política. Tomo I, Valladolid, Imprenta de Juan Rodríguez Hernando, 1900; disponible: https://bibliotecadigital.jcyl.es/es/consulta/registro.do?id=951.
JIMÉNEZ ARRIBAS, Javier, Cuéllar, Valladolid, Ámbito Ediciones, 1998.
MARCOS VILLÁN, Miguel Ángel y FRAILE GÓMEZ, Ana María, Catálogo Monumental de la provincia de Valladolid. Tomo XVIII. Antiguo partido judicial de Medina del Campo, Valladolid, Diputación de Valladolid, 2003.
MARTÍN GONZÁLEZ, Juan José (dir.), Inventario artístico de Valladolid y su provincia, Valladolid, Ministerio de Educación, 1970.
MARTÍN GONZÁLEZ, Juan José y DE LA PLAZA SANTIAGO, Francisco Javier, Catálogo Monumental de la provincia de Valladolid. Tomo XV. Monumentos religiosos de la ciudad de Valladolid (2ª parte), Valladolid, Institución Cultural Simancas, 2001.
MARTÍN GONZÁLEZ, Juan José y URREA, Jesús, Catálogo Monumental de la provincia de Valladolid. Tomo XIV. Monumentos religiosos de la ciudad de Valladolid (1ª parte), Valladolid, Institución Cultural Simancas, 1985.
MARTÍN GONZÁLEZ, Juan José, Catálogo Monumental de la provincia de Valladolid. Tomo VI. Antiguo partido judicial de Valladolid, Valladolid, Diputación de Valladolid, 1973.
MARTÍN GONZÁLEZ, Juan José, El escultor Gregorio Fernández, Madrid, Ministerio de Cultura, 1980.
PARRADO DEL OLMO, Jesús María, Catálogo Monumental de la provincia de Valladolid. Tomo IX. Antiguo partido judicial de Mota del Marqués, Valladolid, Diputación de Valladolid, 1976.
PÉREZ, Ventura, Diario de Valladolid (1885), Valladolid, Grupo Pinciano, 1983; disponible: https://bibliotecadigital.jcyl.es/es/consulta/registro.cmd?id=11366.
RÉAU, Louis, Iconografía de los santos. P-Z, Barcelona, Ed. del Serbal, 1998.
URREA, Jesús, “El desaparecido trascoro de la catedral de Valladolid”, Boletín de la Real Academia de Bellas Artes de la Purísima Concepción, 35 (2000), pp. 63-70; disponible: https://www.realacademiaconcepcion.net/index_files/boletin/bbaa35.pdf.
URREA, Jesús, “Gregorio Fernández en el Convento de Scala Coeli del Abrojo”, Boletín del Museo Nacional de Escultura, 3 (1998-1999), pp. 23-32.
URREA, Jesús, “San Fernando en Castilla y León”, BSAA, 52 (1986), pp. 484-487; disponible: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2690448.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Javier BALADRÓN ALONSO
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
- The journal Santander. Estudios de Patrimonio keeps the copyright of the published texts, but it promotes and allows the reutilisation of them under the Creative Commons licence Attribution + Noncommercial + NoDerivatives 4.0, as it is explained in the section Licence and in this link.
- All the texts of this journal are published in the electronic edition of the journal under the indicated licence that allows to copy, use, spread, transmit and expose them publicly, as long as the author, the URL and the journal are mentioned, and the texts are not used for commercial purposes.
- The authors agree with the licence of use of this journal, with the autoarchive conditions and with the open access policy.
- In case of reutilisation of the works published in this journal, the editorial origin has to be mentioned. Thus, the following statement stablished by the editor has tu be included:
- Originally published in Santander. Estudios de Patrimonio in the [number] of the year [year in digit], University of Cantabria (Spain). Furthermore, a link to the version of the editor has to be provided, with this sentence: The original publication is available in Santander. Estudios de Patrimonio (including the link).