The arrival of The Descent by Pedro Campaña to the Cathedral of Seville (1797-1856)
DOI:
https://doi.org/10.22429/Euc2024.sep.07.10Keywords:
Pedro de Campaña, Cathedral of Seville, Sainte Cross Parish, Ecclesiastical JusticeAbstract
The Descent by Pedro Campaña is one of this main pictorial works preserved in the Cathedral of Seville. Due the historical importance of this picture, various researchers have been able to provide abundant information about the painting. However, one of the unknown issues was the historical context of its arrival at the Cathedral of Seville and the controversial circumstances of this ownership. The objective of this work is to provide and analyse unpublished data in this regard.
Downloads
References
ÁLVAREZ CABANAS, A., El descendimiento de la cruz de Pedro de Campaña, Sevilla, Imprenta Álvarez y Zambrano, 1938.
ANGULO ÍÑIGUEZ, Diego, Pedro de Campaña, Sevilla, Laboratorio de Arte, 1951.
CALLE ÁLVAREZ, Juan Manuel y otros, “De la fuente escrita a la reconstrucción virtual: Procesos metodológicos para recrear el contexto original del descendimiento de Pedro de Campaña (s. XVI), en la extinta capilla de la iglesia de Santa Cruz (Sevilla)”, La restauración en el siglo XXI, Madrid, Grupo Español del IIC, 2009, pp. 303-310.
CAMPESE GALLEGO, Fernando J., Los comuneros sevillanos del siglo XVIII. Estudio social, prosopográfico y genealógico, Sevilla, Fabiola de Publicaciones Hispalenses, 2004.
CAMPESE GALLEGO, Fernando J. “Familia y poder en los cabildos sevillanos del siglo XVIII”, en SORIA MESA, Enrique (ed.), Las élites en la época moderna: la Monarquía Española. Familia y Redes Sociales, Córdoba, Universidad de Córdoba, 2006, p. 81.
CANDAU CHACÓN, María Luisa, Los delitos y las penas en el mundo eclesiástico sevillano del XVIII, Sevilla, Diputación de Sevilla, 1993.
CANO RIVERO, Ignacio, La pintura sevillana y la invasión francesa: la colección del mariscal Soult, Sevilla, Universidad de Sevilla, 2015.
DURO GARRIDO, Rafael, Por las ánimas del Purgatorio. Las capellanías parroquiales en la Sevilla barroca, Sevilla, Diputación de Sevilla, 2023.
ESCUDERO BARRADO, Elena, “Aportación documental al catálogo de Pedro de Campaña: Un retablo para la devoción privada”, Archivo Español de Arte, 366 (2019), pp. 161-174.
GESTOSO PÉREZ, José, Ensayo de un diccionario de los artífices que florecieron en Sevilla desde el siglo XVIII al XVIII inclusive. Tomo 3, Sevilla, Andalucía Moderna, 1909.
GÓMEZ SÁNCHEZ, Juan Antonio, “Pedro de Campaña en Sevilla: Notas y documentos”, Archivo Hispalense, 227 (1991), pp. 121-138.
HEREDIA, María del Carmen y ROMERO, Purificación, “La antigua y la actual parroquia de Santa Cruz”, Archivo Hispalense, 175 (1974), pp. 139-170.
IRIGOYEN LÓPEZ, Antonio, “La difícil aplicación de Trento: las faltas de los capitulares de Murcia (1592-1622)”, Hispania Sacra, 125 (2010), pp. 157-179.
LADERO FERNÁNDEZ, Carlos L., “La archidiócesis de Sevilla a fines del Antiguo Régimen: apuntes sobre su organización económica y pastoral”, Anuario de Historia de la Iglesia andaluza, 4 (2011), pp. 143-198.
MELERO MUÑOZ, Isabel María, Linaje, vinculación de bienes y conflictividad en la España moderna: los pleitos de mayorazgos (siglos XVII-XVIII), Sevilla, Universidad de Sevilla, 2022.
MORALES, Alfredo, “Pedro de Campaña y su intervención en la Capilla Real de Sevilla”, Archivo Hispalense, 185 (1977), pp. 189-194.
PINEDA ALFONSO, José Antonio, Sanar o morir. El poder arzobispal en la Sevilla de la Edad Moderna (siglos XVI y XVII), Sevilla, Diputación de Sevilla, 2021.
PONZ, Antonio, Viaje de España. Tomo IX, Madrid, Editado por la viuda de Ibarra, 1786.
REGALADO GONZÁLEZ-SERNA, Víctor Daniel, “San Pedro y San Pablo. Una pareja de cuadros de Murillo”, Revista Quiroga, 20 (2021), pp. 150-160.
REGALADO GONZÁLEZ-SERNA, Víctor Daniel, Vivir con decoro. Una biografía colectiva del alto clero hispalense en el siglo XVIII, Sevilla, Diputación de Sevilla, 2023.
REGALADO GONZÁLEZ-SERNA, Víctor Daniel, “Práctica y agotamiento del derecho de abintestato en el cabildo catedral de Sevilla”, Historia. Instituciones. Documentos, 50 (2023), pp. 385-399.
SERRERA CONTRERAS, Juan Miguel, Coleccionismo regio e ingenio capitular: Datos para la historia del Descendimiento de Pedro de Campaña, Sevilla, Separata Archivo Hispalense, 1987.
SERRERA CONTRERAS, Juan Miguel, Pedro de Campaña. Obra dispersa, Madrid, Separata Archivo Español de Arte, 1989.
VALDIVIESO, Enrique, Pedro de Campaña, Sevilla, Fundación Endesa, 2008.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Víctor Daniel REGALADO GONZÁLEZ-SERNA
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
- The journal Santander. Estudios de Patrimonio keeps the copyright of the published texts, but it promotes and allows the reutilisation of them under the Creative Commons licence Attribution + Noncommercial + NoDerivatives 4.0, as it is explained in the section Licence and in this link.
- All the texts of this journal are published in the electronic edition of the journal under the indicated licence that allows to copy, use, spread, transmit and expose them publicly, as long as the author, the URL and the journal are mentioned, and the texts are not used for commercial purposes.
- The authors agree with the licence of use of this journal, with the autoarchive conditions and with the open access policy.
- In case of reutilisation of the works published in this journal, the editorial origin has to be mentioned. Thus, the following statement stablished by the editor has tu be included:
- Originally published in Santander. Estudios de Patrimonio in the [number] of the year [year in digit], University of Cantabria (Spain). Furthermore, a link to the version of the editor has to be provided, with this sentence: The original publication is available in Santander. Estudios de Patrimonio (including the link).