The drawing of Zacarías González Domínguez (1923-1953)
DOI:
https://doi.org/10.22429/Euc2025.sep.08.04Keywords:
drawing, sketch, profile, finished drawing, Salamanca, 20th centuryAbstract
This publication aims to address a historiographical gap that has not been previously explored —highlighting the role of Zacarías González Domínguez as a draftsman—. While various publications have examined his paintings and artistic references, no comprehensive study has yet focused on the artist's formative years. This essay emphasizes his biography and drawing education from his birth in 1923 until 1953, when he earned the title of Drawing Instructor from the Central School of Fine Arts of San Fernando.
Downloads
References
AGUIRRE IBÁÑEZ, Rufino, “Primera exposición de artistas salmantinos”, La Gaceta Regional de Salamanca, (19 diciembre 1950), p. 3.
BRASAS EGIDO, José Carlos, “Las exposiciones del Casino de Salamanca y su colección de pintura y escultura”, en El Casino de Salamanca. Historia y Patrimonio, Salamanca, Casino de Salamanca, 2004, pp. 440-453.
BRASAS EGIDO, José Carlos, “Zacarías González y la pintura de su tiempo. Aproximación a su trayectoria artística”, en Bloc de Dibujos Zacarías González 1923/2023. Centenario, Salamanca, Diputación de Salamanca, 2023, pp. 41-60.
CAPARRÓS MASEGOSA, Lola, Instituciones artísticas del franquismo: las exposiciones nacionales de Bellas Artes (1941-1968), Zaragoza, Universidad de Zaragoza, 2019.
CASANOVA, Francisco, “Un artista pictórico-literario Zacarías González”, La Gaceta Regional de Salamanca (26 septiembre 1948), p. 4.
CASANOVA, Francisco, “En Madrid. En torno a la Exposición de Zacarías González” La Gaceta Regional de Salamanca (30 enero 1951), p. 3
CASANOVA, Francisco, “De Arte. Entrevista con Zacarías González”, La Gaceta Regional de Salamanca (15 febrero 1951), p. 3.
CASANOVA, Francisco, “Exposición Estío. Sala Artis”, La Gaceta Regional de Salamanca (19 agosto 1952), p. 4.
CASANOVA, Francisco, “Exposición de la Escuela de Artes y Oficios. Sección pintura”, La Gaceta Regional de Salamanca (18 septiembre 1952), p. 3
CASANOVA, Francisco, “III Exposición de Artistas Locales. Josefina de la Torre, Pilar Sánchez Domínguez, González Ubierna, Zacarías González y Faustino Martín”, La Gaceta Regional de Salamanca (14 diciembre 1952), p. 5.
CASANOVA, Francisco, “Arte. Exposición de los alumnos de Bellas Artes”, La Gaceta Regional de Salamanca (9 abril 1952), p. 3.
CASANOVA, Francisco, “Exposición de Artes Plásticas”, La Gaceta Regional de Salamanca (16 junio 1953), p. 5.
CASANOVA, Francisco, “Un valioso ejemplar de las “Coplas”, de Jorge Manrique a la muerte de su padre. Manuscrito e ilustrado por Zacarías González”, La Gaceta Regional de Salamanca (21 julio 1953), p. 3.
Catálogo Oficial de la Exposición Nacional de Bellas Artes de 1941, Madrid, Blass, 1941.
CENNINI, Cennino, El libro del arte, Buenos Aires, Argos, 1947
DELGADO, Juan, “Notas sobre la Exposición de Artistas Locales”, El Adelanto (21 diciembre 1950), p. 3.
DELGADO, Juan, “La Exposición ‘Estío’. Sala Artis”, El Adelanto (23 agosto 1952), p. 4.
DELGADO, Juan, “La Exposición de la Escuela de Artes y Oficios en el Palacio de la Salina. Secciones de pintura y dibujo lineal I”, El Adelanto (21 septiembre 1952), p. 6.
DELGADO, Juan, “III Exposición de Artistas Locales, en el Casino de Salamanca. José Fuentes González, Manuel Gracia Guerras, José Manuel González Ubierna, Francisco Gonzalez B., Zacarías González, Manuel Gracia y Manuel Jerónimo Barroso II”, El Adelanto (14 diciembre 1952), p.4.
DELGADO, Juan, “Sociedad Filarmónica. Exposición de obras de los alumnos de la Escuela de Bellas Artes de San Fernando”, El Adelanto (15 abril 1953), p. 4.
DELGADO, Juan, “En la Sociedad Filarmónica. Exposición de pintura y escultura”, El Adelanto (21 junio 1953), p. 5. II Bienal Hispanoamérica de Arte. Catálogo general, La Habana, Palacio de Bellas Artes, 1954, p. 95.
DIDEROT, Denis, Ensayo sobre la pintura, Buenos Aires, Universidad Nacional de La Plata, 1963.
DÍEZ, Elvira; LÓPEZ, Ricardo y MORENO, Luis, La pintura de Zacarías González, Salamanca, Caja de Ahorros y Monte de Piedad de Salamanca, 1984.
DIEZ MORENO, Elvira, La pintura de Zacarías González, Salamanca, Diputación de Salamanca, 1990.
DIEZ MORENO, Elvira, Zacarías González. Pintura, Salamanca, Caja Duero, 2008.
DUFRESNOY, Charles-Alphonse, De arte graphica, Lvtetiae Parisiorvm, Apud Clavdivm Barbin, 1668, https://gallica.bnf.fr/ark:/12148/bpt6k71208z.r=de%20arte%20graphica?rk=21459;2
FÉLIBIEN, André, Des principes de l'architecture, de la sculpture, de la peinture, et des autres arts qui en dependent: avec un Dictionnaire des Termes propres a chacun de ces Arts, París, Chez la Veuve de Jean Baptiste Coignard,1690, https://bvpb.mcu.es/es/consulta/registro.do?id=406834
GONZÁLEZ DOMÍNGUEZ, Zacarías, Apuntes de pintor, Salamanca, Amarú Ediciones, 1992.
MATEOS BERMEJO, Arístides (Corín) “Dígame Ud. Zaca”, El Adelanto (4 enero 1951), p. 3.
MARTÍN BUENO, Manuel, “Zacarías González: de profesión dibujante”, Casa Grande. Periódico del Ayuntamiento de Salamanca, (15 agosto 1986).
MUÑOZ PÉREZ, Laura, Arte, Cultura y Prensa en Salamanca, Salamanca, Centro de Estudios Salmantinos, 2010.
MUÑOZ PÉREZ, Laura, “Las exposiciones de la Escuela de San Eloy en el siglo XX”, en NIETO GONZÁLEZ, José Ramón y PALIZA MONDUATE, María Teresa (dir.), La Escuela de Nobles y Bellas Artes de San Eloy de Salamanca, Salamanca, Caja Duero, 2007, pp. 381-407.
NAVARRETE PRIETO, Benito, El papel del dibujo en España, Madrid, Caylus, 2006, https://galeriacaylus.com/wp-content/uploads/2024/12/elpapel-del-dibujo-en-espaa.pdf
NAVARRO CRUZ, Juan, Sala Artis. Inauguración. Exposición Zacarías González. Pinturas. Del 27 de febrero al 8 de marzo, Salamanca, Imprenta Crespo Valle, 1952.
NIETO GONZÁLEZ, José Ramón y PALIZA MONDUATE, María Teresa, “La Escuela de Nobles y Bellas Artes de San Eloy”, en NIETO GONZÁLEZ, José Ramón y PALIZA MONDUATE, María Teresa (dir.), La Escuela de Nobles y Bellas Artes de San Eloy de Salamanca, Salamanca, Caja Duero, 2007, pp. 57-335.
PILES, Roger de, Cours de peinture par principes composé par Mr. de Pilese, París, Chez Jacques Estienne, 1708, https://archive.org/details/depeintureparpri00pile/page/n7/mode/2up
REAL DE LA RIVA, César, Memoria y proyecto de ampliación y reorganización de la Escuela de Artes y Oficios de Salamanca, Salamanca, Imprenta Núñez, 1945.
SASTRE, Luis, Zacarías González. Artistas españoles contemporáneos, Pamplona, Ministerio de Educación y Ciencia, 1973.
VASARI, Giorgio, Las vidas: de los más excelentes arquitectos, pintores y escultor es italianos desde Cimabue a nuestros tiempos, Madrid, Ediciones Cátedra, 2011.
ZUCCARO, Federico, L'idea de' pittori, scvltori, et architetti, del Cavalier Federico Zvccaro, Torino, Agostino Disserolio, 1607, https://bibliotecadigital.museodelprado.es/pradobib/es/media/group/1012318.do?embed=true
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Jesús Ángel JIMÉNEZ GARCÍA

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
- The journal Santander. Estudios de Patrimonio keeps the copyright of the published texts, but it promotes and allows the reutilisation of them under the Creative Commons licence Attribution + Noncommercial + NoDerivatives 4.0, as it is explained in the section Licence and in this link.
- All the texts of this journal are published in the electronic edition of the journal under the indicated licence that allows to copy, use, spread, transmit and expose them publicly, as long as the author, the URL and the journal are mentioned, and the texts are not used for commercial purposes.
- The authors agree with the licence of use of this journal, with the autoarchive conditions and with the open access policy.
- In case of reutilisation of the works published in this journal, the editorial origin has to be mentioned. Thus, the following statement stablished by the editor has tu be included:
- Originally published in Santander. Estudios de Patrimonio in the [number] of the year [year in digit], University of Cantabria (Spain). Furthermore, a link to the version of the editor has to be provided, with this sentence: The original publication is available in Santander. Estudios de Patrimonio (including the link).







