Study of the altarpiece from the parochial church of San Gil in Burgos
DOI:
https://doi.org/10.22429/EUC2019.sep.02.10Keywords:
altarpiece, Burgos, artistic restoration, Castile, church of San Gil, BaroqueAbstract
This is an historical, artistic, material and diagnostic study of the main altarpiece of the church of San Gil in Burgos (Spain). This a baroque work is adapted to the head of the temple, composed of a large central picture and lateral ones of San Luis and San Fernando.
Downloads
References
BASAS FERNÁNDEZ, Manuel, “Mercaderes burgaleses del siglo XVI”, Boletín de la Institución Fernán González, 33, 126 (1954), pp. 55-67 y 33, 127 (1954), pp. 156-169. [consulta: 2 de abril de 2019], disponible: http://riubu.ubu.es/bitstream/10259.4/1045/1/0211-8998_n126_p055-067.pdf
BETOLAZA Y ESPARTA, Gregorio, Parroquia de San Gil de Burgos. Breve reseña de sus monumentos e historia, Burgos, Imprenta y Librería Hijos de Santiago Rodríguez, 1914. [consulta: 2 de abril de 2019], disponible: http://bibliotecadigital.jcyl.es/es/catalogo_imagenes/grupo.cmd?path=10066348
CARRASSÓN LÓPEZ DE LETONA, Ana; BRUQUETAS GALÁN, Rocío; GÓMEZ ESPINOSA, Teresa, “Los retablos: conocer y conservar”, Bienes culturales: revista del Instituto del Patrimonio Histórico Español, nº 2(2003), pp. 13-48. [consulta: 2 de abril de 2019], disponible: https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/1183355.pdf
CARRASÓN LÓPEZ DE LETONA, Ana, “Preparaciones, dorados y policromías de los retablos en madera”, en Los retablos: técnicas, materiales y procedimientos, España, Grupo Español del IIC, 2006, pp. 1-18. [consulta: 18 de septiembre de 2019], disponible: https://ge-iic.com/files/Curso%20retablos%202004/AnaC_Policromia.pdf
CEBALLOS ENRIQUEZ, Laura (coord.), Proyecto Coremans. Criterios de intervención en retablos y escultura policromada, Madrid, Ministerio de Educación, Cultura y Deporte, 2017, [consulta: 18 de septiembre de 2019], disponible: https://sede.educacion.gob.es/publiventa/descarga.action?f_codigo_agc=15896C
FERNÁNDEZ –BACA CASARES, Román (dir.), Metodología para la conservación de retablos en madera policromada, Junta de Andalucía Consejería de Cultura, 2002, [consulta: 18 de septiembre de 2019], disponible: https://www.getty.edu/conservation/publications_resources/pdf_publications/pdf/polychrome_sp.pdf
SALAS ALMELA, Cristina, (coord.), Proyecto Coremans. Criterios de intervención en pintura de caballete, Madrid, Ministerio de Cultura y Deporte, 2018, [consulta: 2 de abril de 2019], disponible: https://sede.educacion.gob.es/publiventa/descarga.action?f_codigo_agc=16090C
MANSILLA REOYO, Demetrio, “Capilla de la Presentación de Nuestra Señora en la catedral de Burgos”, Boletín de la Institución Fernán González, 37, 144 (1958), pp. 250-265. [consulta: 2 de abril de 2019], disponible: http://riubu.ubu.es/bitstream/10259.4/1361/1/0211-8998_n144_p250-265.pdf
MARTÍNEZ BURGOS, Matías, “La iglesia de San Gil. Sus Grandes reformas del siglo XVI”, Boletín de la Comisión Provincial de Monumentos y de la Institución Fernán González de la ciudad de Burgos, 117 (1951), Repositorio Institucional Universidad de Burgos.[Consulta: 2 de abril de 2019], disponible: https://riubu.ubu.es/bitstream/handle/10259.4/1027/0211-8998_n117_p675-703.pdf;jsessionid=1BD1664ADE538BB2035BBEA70C1F1117?sequence=1
PAYO HERNANZ, René Jesús, El retablo de Burgos y su comarca durante los siglos XVII y XVIII, Diputación Provincial de Burgos, 1997, 2 vols.
PAYO HERNANZ, René Jesús, “La pintura en Burgos a finales del siglo XVIII. El maestro pintor y dorador Romualdo Pérez Camino”, Boletín del Seminario de Estudios de Arte y Arqueología, 63 (1997), pp. 485-510. [consulta: 2 de abril de 2019], disponible: https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/67609.pdf
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 María Rosa TERA SAAVEDRA
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
- The journal Santander. Estudios de Patrimonio keeps the copyright of the published texts, but it promotes and allows the reutilisation of them under the Creative Commons licence Attribution + Noncommercial + NoDerivatives 4.0, as it is explained in the section Licence and in this link.
- All the texts of this journal are published in the electronic edition of the journal under the indicated licence that allows to copy, use, spread, transmit and expose them publicly, as long as the author, the URL and the journal are mentioned, and the texts are not used for commercial purposes.
- The authors agree with the licence of use of this journal, with the autoarchive conditions and with the open access policy.
- In case of reutilisation of the works published in this journal, the editorial origin has to be mentioned. Thus, the following statement stablished by the editor has tu be included:
- Originally published in Santander. Estudios de Patrimonio in the [number] of the year [year in digit], University of Cantabria (Spain). Furthermore, a link to the version of the editor has to be provided, with this sentence: The original publication is available in Santander. Estudios de Patrimonio (including the link).