Patrimonio arquitectónico inmaterial: el proyecto de cinematógrafo de la calle Parras en Cáceres (1937) en su contexto urbanístico, histórico e ideológico
DOI:
https://doi.org/10.22429/Euc2020.sep.03.12Keywords:
intangible heritage, leisure urban planning, movie theaters, Cáceres, political keys to architectural aesthetics, architect Pellón y ViernaAbstract
This paper analyses the project of a movie theater in Cáceres that was never built. It makes a research on the architectural and urban context in which the project is historically situated, in the middle of the Spanish Civil War (1937), according to the design of the architect José María Pellón y Vierna, with a conservative aesthetic view, who inscribes his proposal in a flat urban skyline of an institutional nature, and which would thus reinforce, if it had been built, the atmosphere of a provincial city with predominantly administrative functions.
Downloads
References
ACEDO FERNÁNDEZ-PEREIRA, Francisco, Cáceres. Paseo por la eternidad, Cáceres, Editorial Libros y Café, 2013.
BETANCOR PÉREZ, Fernando, “Las Palmas de Gran Canaria y sus cines olvidados: Aproximación a la historia de la arquitectura cinematográfica a través de los proyectos que quedaron en el papel”, en MORALES PADRÓN, Francisco (ed.), XIII Coloquio de Historia Canario-americana; VIII Congreso internacional de Historia de América, Las Palmas de Gran Canaria, Cabildo Insular de Gran Canaria, 2000, pp. 3033-3054.
BONET CORREA, Antonio (ed.), Arte del franquismo, Madrid, Cátedra, 1981.
BOX, Zira, “El cuerpo de la nación. Arquitectura, urbanismo y capitalidad en el primer franquismo (1)”, Revista de Estudios Políticos, 155 (2012), pp. 151-181; disponible: https://recyt.fecyt.es/index.php/RevEsPol/article/view/40218
CAMPESINO FERNÁNDEZ, Antonio, Estructura y paisaje urbano de Cáceres, Cáceres, Colegio Oficial de Arquitectos de Extremadura, 1982.
CANDELA SAHUQUILLO, Vicente y CANDELA SAHUQUILLO, Antonio, “V. Candela Rodríguez, arquitecto”, Revista Oeste (Revista de Arquitectura y Urbanismo del Colegio Oficial de Arquitectos de Extremadura), 1 (1994), pp. 1-12.
FERNÁNDEZ ROJO, Laura, “Las actuaciones para la conservación del Teatro Alkázar (1917-2017)”, en AMOR GÓMEZ, Yolanda (coord.), Memoria histórica de Plasencia y las comarcas 2018, Plasencia (Cáceres), Universidad Popular de Plasencia y Ayuntamiento de Plasencia, 2018, pp. 167-186.
GARCÍA MANSO, Angélica, El octavo pecado de la capital: El cine en el Cáceres de los años cincuenta, Cáceres, Filmoteca de Extremadura, 2013.
GARCÍA MANSO, Angélica, “Apuntes didácticos sobre la Edad de Oro del cine en Cáceres y el papel de la diócesis en su desarrollo”, Cauriensia, 11 (2016), pp. 546-566; disponible: http://cauriensia.es/index.php/cauriensia/article/view/XI-EM8
GARCÍA MANSO, Angélica, “Narrativas del paisaje urbano de Plasencia: los cinematógrafos”, en AMOR GÓMEZ, Yolanda (coord.), Memoria histórica de Plasencia y las comarcas 2018, Plasencia (Cáceres), Universidad Popular de Plasencia y Ayuntamiento de Plasencia, 2018, pp. 147-166.
GONZÁLEZ GONZÁLEZ, José Manuel, Arquitectura contemporánea en Extremadura, Mérida, Editora Regional de Extremadura, 2011.
HURTADO URRUTIA, Miguel, “De nuestra memoria cultural: Ángel Pérez, arquitecto (1897-1977)”, Revista científica, literaria y artística del ATENEO DE CÁCERES, 10 (2010), pp. 45-48.
HITCHCOCK, Henry Rusell, Arquitectura y urbanismo de los siglos XIX y XX, Madrid, Cátedra, 1985.
JIMÉNEZ BERROCAL, Fernando, Inventario general del Archivo Histórico Municipal de Cáceres (2 vols.), Cáceres, Ayuntamiento de Cáceres, 2015.
LLORENTE HERNÁNDEZ, Ángel, Arte e ideología del franquismo (1936-1951), Madrid, Visor, 1995, pp. 71-72.
LOZANO BARTOLOZZI, María del Mar, Patrimonio perdido. Paisajes sin memoria, Trujillo (Cáceres), Real Academia de las Artes y Letras de Extremadura, 2019.
LOZANO BARTOLOZZI, María del Mar y CRUZ VILLALÓN, María, La arquitectura en Badajoz y Cáceres: del eclecticismo fin de siglo al racionalismo (1890-1940), Mérida, Asamblea de Extremadura, 1995.
NARGANES ROBAS, David y JIMÉNEZ BERROCAL, Fernando, El teatro en Cáceres. Archivos y documentación (1586-1926), Mérida, Junta de Extremadura, 2009.
PAREDES PÉREZ, María Montaña, “Fuentes documentales para el estudio del cine en Cáceres”, Balduque, 7 (2015), pp. 144-162.
RINA SIMÓN, César, “Las ‘Guerras de la Memoria’ entre militares y falangistas en Cáceres, 1936-1942”, en RUIZ CARNICER, Miguel Ángel (ed.), Falange. Las culturas políticas del fascismo en la España de Franco (1936-1975), Zaragoza, Institución Fernando el Católico, 2013, pp. 444-462.
RODRÍGUEZ ARROYO, Jesús Carlos, “La retaguardia franquista en Sierra de Gata (la actuación de las milicias nacionales: Requetés y Falange)”, XL Coloquios Históricos de Extremadura, Trujillo (Cáceres), Asociación Cultural Coloquios Históricos de Extremadura, 2012, pp. 483-512.
RUIZ GARCÍA, Javier, La evolución urbana de Cáceres, Cáceres, Grupo de Ciudades Patrimonio de la Humanidad, 2011.
SAMBRICIO, Carlos, Cuando se quiso resucitar la arquitectura, Murcia, Colegio Oficial de Arquitectos Técnicos y Aparejadores, Galería-Librería Yerba & Consejería de Cultura y Educación de la Comunidad de Murcia, 1983, pp. 173-197.
SÁNCHEZ GARCÍA, Jesús Ángel, “Las salas de cine en España: Evolución histórica, arquitectura y situación actual”, Patrimonio Cultural de España, 10 (2015), pp. 97-109.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Angélica GARCÍA MANSO
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
- The journal Santander. Estudios de Patrimonio keeps the copyright of the published texts, but it promotes and allows the reutilisation of them under the Creative Commons licence Attribution + Noncommercial + NoDerivatives 4.0, as it is explained in the section Licence and in this link.
- All the texts of this journal are published in the electronic edition of the journal under the indicated licence that allows to copy, use, spread, transmit and expose them publicly, as long as the author, the URL and the journal are mentioned, and the texts are not used for commercial purposes.
- The authors agree with the licence of use of this journal, with the autoarchive conditions and with the open access policy.
- In case of reutilisation of the works published in this journal, the editorial origin has to be mentioned. Thus, the following statement stablished by the editor has tu be included:
- Originally published in Santander. Estudios de Patrimonio in the [number] of the year [year in digit], University of Cantabria (Spain). Furthermore, a link to the version of the editor has to be provided, with this sentence: The original publication is available in Santander. Estudios de Patrimonio (including the link).