Visiting museums today: reflections on the new digital observer and its cultural practices in a tranforming heritage

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22429/Euc2021.sep.04.04

Keywords:

modernity observer, digital observer, museum as cultural artifact, culture and digital practices

Abstract

The behaviours of current museum visitors, who no longer contemplate artistic works but use them in many cases as means to prepare their own images captured by mobile devices, allow us to understand some aspects of the new digital culture that is being configured and let us to establish a critical comparison with respect to the current values and those ones that were configured for the viewer of modernity. Thus, the Museum as a transformed heritage and its cultural changes become a privileged space for analysis.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BLOM, Philipp, Años de vértigo. Cultura y cambio en Occidente, 1900-1914, Barcelona, Anagrama, 2010.

BLOM, Philipp, El coleccionista apasionado. Una historia íntima, Barcelona, Anagrama, 2013.

BYUNG-CHUL, Han, En el enjambre, Barcelona, Editorial Herder, 2014.

CARR, Nicholas, El gran interruptor. El mundo en red, de Edison a Google, Barcelona, Deusto, 2009.

CASTELLS, Manuel (coord.), La sociedad red. Una visión global, Madrid, Alianza, 2006.

CRARY, Jonathan, Suspensions of perception. attention, spectacle, and modern culture, Massachusetts, Mit Press, 1999. (Edición española: Suspensiones de la percepción. Atención, espectáculo y cultura moderna, Madrid, Akal, 2008).

FLICHY, Patrice, Lo imaginario de Internet, Madrid, Tecnos 2003.

FUSI, Juan Pablo, Un siglo de España. La cultura, Madrid, Marcial Pons. 1999.

GUARDIOLA, Ingrid, El ojo y la navaja. Un ensayo sobre el mundo como interfaz, Barcelona, Arcadia, 2019.

IVINS, William M. Jr., Prints and visual communication, Cambridge/ Massachusetts, Harvard University Press, 1953. (Edición española: IVINS, William Mills, Imagen impresa y conocimiento. Análisis de la imagen prefotográfica. Barcelona, Gustavo Gili, Barcelona, 1975).

JIMÉNEZ BLANCO, María Dolores, Una historia del museo en nueve conceptos, Madrid, Cátedra, 2014.

LOTMAN, Yuri M., Cultura y explosión. Lo previsible y lo imprevisible en los procesos de cambio social, Madrid, Gedisa, 1999.

MATTELART, Armand, Historia de la sociedad de la información, Barcelona, Paidós, 2002.

PATIÑO, Antón, Todas las pantallas encendidas. Hacia una resistencia creativa de la mirada, Madrid, Fórcola, 2017.

PORTÚS, Javier, Museo del Prado (1819-2019). Un lugar de memoria, Madrid, Museo Nacional del Prado, 2019.

PRENSKY, Marc, Enseñar a nativos digitales, Madrid, Ediciones SM, 2011.

READ, Oliver y WELCH, Walter L., From tin foil to stereo. Evolution of the phonograph, Indianapolis, Howar W. Sams, 1977.

REYERO, Carlos, Observadores. Estudiosos, aficionados y turistas dentro del cuadro, Bellaterra, Universitat Autònoma de Barcelona, 2008.

RIEGO, Bernardo, La Construcción social de la realidad a través de la fotografía y el grabado informativo en la España del siglo XIX, Santander, Universidad de Cantabria, 2001.

RIEGO, Bernardo, “Las nuevas prácticas culturales con las imágenes digitales y el recorrido de su arqueología histórica”, Leña al Mono, 5-6 (agosto-octubre 2017), pp. 24-26; disponible: https://bernardoriego.files.wordpress.com/2018/02/bernardo-riego-prc3a1cticas-culturales-con-las-imc3a1genes-2017.pdf

TALEB, Nassim Nicholas, El cisne negro. El impacto de lo altamente improbable, Barcelona, Paidós, 2011.

TURKLE, Sherry, En defensa de la conversación. El poder de la conversación en la era digital, Barcelona, Ático de los Libros, 2017.

WELCH, Walter L y BURT, Leah Brodbeck Stenzel, From tinfoil to stereo. The acoustics years of the recording industry, 1877-1929, Gainesville, University Press of Florida, 1994.

Published

2021-11-29

How to Cite

RIEGO AMÉZAGA, B. (2021). Visiting museums today: reflections on the new digital observer and its cultural practices in a tranforming heritage. Santander. Estudios De Patrimonio, (4), 131–150. https://doi.org/10.22429/Euc2021.sep.04.04