The renovation of the church of Saint Emerentiana of La Puebla de Valverde (Teruel) during the 16th and 17th centuries
DOI:
https://doi.org/10.22429/Euc2021.sep.04.05Keywords:
Juan Cambra; Alonso de Barrio de Ajo; Renaissance; renaissance architecture; Aragonese architecture, Juan Cambra, Alonso de Barrio de Ajo, Renaissance, Renaissance architecture, Aragonese architecture, AragonAbstract
The church of Saint Emerentiana in La Puebla de Valverde (Teruel), built in the Middle Ages, was restored during the 16th and 17th centuries. In this paper we analyse the documents of the canonical visitations from the Archdiocese of Zaragoza which contain information about the old building, and we continue exploring the successive construction work phases. To achieve this purpose we use well-known published references and we add some new ones that show how were the church and the altarpieces from the inside before their destruction in the Spanish Civil War.
Downloads
References
ARCE OLIVA, Ernesto, “Notas para la biografía artística del cantero Alonso Barrio de Ajo”, Teruel: Revista del Instituto de Estudios Turolenses, 79, (1988), pp. 123-136.
ARCE OLIVA, Ernesto, Escultura renacentista y manierista en la Diócesis Teruel-Albarracín (1532-1650): retablos e imágenes devocionales, Tesis doctoral defendida en el departamento de Historia del Arte de la Universidad de Zaragoza, 1990, sine loco, sin editor.
ARCINIEGA GARCÍA, Luis, El monasterio de San Miguel de los Reyes, Valencia, Direcció General del Llibre, Arxius i Biblioteques, 2001.
CALVO ASENSIO, Juan Carlos, “Maestros canteros trasmeranos en la diócesis de Teruel durante el siglo XVII”, en ANDRÉS PALOS, Elena; C. ANÍA, Pablo; ESCUDERO GRUBER, Inés; ESPADA TORRES, Diana Mª; JUBERÍAS GRACIA, Guillermo; MARTÍN MARCO, Jorge; RUIZ
CANTERA, Laura; SANZ GUILLÉN, Alejandro Manuel y TORRALBA GÁLLEGO, Blanca (coord.), IV Jornadas de Investigadores Predoctorales. La Historia del Arte desde Aragón, Zaragoza, Prensas de la Universidad de Zaragoza, 2021, pp. 39-51.
CASAUS BALLESTER, María José, “Notas sobre la iglesia parroquial de Santa Emerenciana de La Puebla de Valverde”, Novenario y fiestas patronales. La Puebla de Valverde del 1 al 12 de septiembre, (2001), s. p.
CRIADO MAINAR, Jesús, “Un Renacimiento de imprenta. Libros, tratados y grabados italianos en las artes plásticas del siglo XVI en Aragón”, en LACARRA DUCAY, María del Carmen (coord.), Un olor a Italia. Conexiones e influencias en el arte aragonés (siglos XIV-XVIII), Zaragoza, Institución Fernando el Católico, 2019, pp. 125-132.
FACI, Roque Alberto, Aragon, reyno de Christo, y dote de Maria Santissima, Zaragoza, Joseph Fort, 1750.
GONZÁLEZ ECHEGARAY, Mª Carmen; ARAMBURU-ZÁBALA, Miguel Ángel; ALONSO RUIZ, Begoña y POLO SÁNCHEZ, Julio J., Artistas cántabros de la Edad Moderna, Cantabria, Institución Mazarrasa y Universidad de Cantabria, 1991.
LAVANHA, Joao Baptista, Itinerario del reino de Aragón, Zaragoza, Diputación Provincial, 1895.
LOMBA SERRANO, Concepción, La casa consistorial en Aragón: siglos XVI y XVII, Zaragoza, Gobierno de Aragón, 1989.
MADOZ, Pascual, Diccionario geográfico-estadístico-histórico de España y sus posesiones de ultramar, Madrid, Imprenta del Diccionario geográfico-estadístico-histórico de D. Pascual Madoz, 1849, t. XIII.
MARTÍN MARCO, Jorge, “La arquitectura clasicista en el sur de la diócesis de Zaragoza. Vías de introducción y desarrollo entre 1601 y 1654”, en GUASCH MARÍ, Yolanda; LÓPEZ GUZMÁN, Rafael y PANDURO SÁEZ, Iván (coord.), V Congreso Internacional de Barroco Iberoamericano, Granada, Ministerio de Cultura y Deporte, 2021, pp. 777-785.
MARTÍNEZ RONDÁN, Josep, El templo parroquial de Rubielos de Mora y fiestas que se hicieron en su dedicación (1604-1620), Rubielos de Mora, Navarro, 1980.
PONZ, Antonio, Viage de España, Madrid, Joachín Ibarra, 1785, t. XIII.
SEBASTIÁN LÓPEZ, Santiago, Inventario artístico de Teruel y su provincia, Madrid, Servicio de Publicaciones del Ministerio de Educación y Ciencia, 1972.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Juan Carlos CALVO ASENSIO
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
- The journal Santander. Estudios de Patrimonio keeps the copyright of the published texts, but it promotes and allows the reutilisation of them under the Creative Commons licence Attribution + Noncommercial + NoDerivatives 4.0, as it is explained in the section Licence and in this link.
- All the texts of this journal are published in the electronic edition of the journal under the indicated licence that allows to copy, use, spread, transmit and expose them publicly, as long as the author, the URL and the journal are mentioned, and the texts are not used for commercial purposes.
- The authors agree with the licence of use of this journal, with the autoarchive conditions and with the open access policy.
- In case of reutilisation of the works published in this journal, the editorial origin has to be mentioned. Thus, the following statement stablished by the editor has tu be included:
- Originally published in Santander. Estudios de Patrimonio in the [number] of the year [year in digit], University of Cantabria (Spain). Furthermore, a link to the version of the editor has to be provided, with this sentence: The original publication is available in Santander. Estudios de Patrimonio (including the link).