The image of Claudio López, second marquis of Comillas
DOI:
https://doi.org/10.22429/EUC2019.sep.02.01Keywords:
Comillas, marquis, patronage, painting, sculpture, portraitAbstract
Claudio López Bru, second Marquis of Comillas, shows the contradiction in art between the intimate rejection of the public exhibition of the honours received, the need to show always himself according to the commonly accepted social rules and, above all, the duty to honour the institutions with which it is related, such as the Church, the monarchy, the family or its companies. The gala dress, uniforms and medals distinguish his portraits from the much more austere ones of his father. Otherwise, the religious idea is always present in the art that he sponsors, showing ideological affinity with the Circle of San Lucas in Barcelona.
Downloads
References
ABAD, Camilo María. S.J., El Seminario Pontificio de Comillas. Historia de su fundación y primeros años (1881-1925), Madrid, Tipografía Católica, de Alberto Fontana, 1928.
ÁLVAREZ LAITA, Francisco Javier, “Implicaciones industriales del plan de Escuadra Maura-Ferrándiz”, en Plan Ferrándiz. Poder Naval y Poder Marítimo, XXXVII Jornadas de Historia Marítima, Cuadernos monográficos del Instituto de Historia y Cultura Naval 57, Madrid, 2008, pp. 65-86.
ARNÚS, María del Mar, Comillas, preludio de la modernidad, Madrid, Electa, 1999.
ASÚA, Miguel de, El Marqués de Comillas. Biografía, Cádiz, Real Academia Hispanoamericana de Ciencias y Artes, 1926.
BAYLE, Constantino, El segundo marqués de Comillas Don Claudio López Bru, Madrid, Razón y Fe, 1928.
BLOND GODOY, María África, “Federico Godoy, su vida y su obra”, Anales de la Universidad de Murcia, 53-54 (1967), pp. 323-358.
BORZELLO, Frances, En casa. El interior doméstico en el arte, Barcelona, Electa, 2006.
CANCIO, Jesús, “La Universidad Pontificia de Comillas”, en La Esfera, XII, 587, 4 de abril de 1925, pp. 25-26.
CASTROVIEJO NOBAJAS, Amando R., Peregrinación obrera española a Roma en 1894. De Granada a Roma y regreso. Tres semanas de Peregrinación, prólogo de Francisco Javier Simonet, Granada, imprenta de López Guevara, 1894.
CROISSET, Juan, Año Cristiano o ejercicios devotos para todos los días del año. Trad. de José Francisco de Isla, revisado por Justo Petano y Mazariegos, Vol. I, Madrid, Imprenta de Gaspar y Roig, 1852.
CUÉ, Ramón S.J., Comillas. Itinerario-Lírico, Santander, Aldus, 1942.
EISMAN LASAGA, Carmen, “La permanencia de la tradición en la pintura de retrato de Joaquín Diéguez”, El arte español en épocas de transición, IX Congreso Nacional CEHA, León, 29 de septiembre a 20 octubre 1992, Tomo II, Universidad de León, 1994, pp. 473-480.
El Seminario y Universidad Pontificia de Comillas en el XXV aniversario de su fundación. 1892. Álbum conmemorativo. 1917, Barcelona, Sociedad General de Publicaciones, 1918.
FAES DÍAZ, Enrique, “Poder político y poder económico en la Restauración: una interpretación divina (la singular formulación del segundo Marqués de Comillas”, Historia y política. Ideas, procesos y movimientos sociales, 9 (2003), pp. 9-39.
FAES DÍAZ, Enrique, Claudio López Bru, Marqués de Comillas, Madrid, Marcial Pons, 2009.
FERNÁNDEZ REGATILLO, Eduardo, Posiciones y artículos para el proceso sobre la fama de Santidad, virtudes y milagros del siervo de Dios Claudio López Brú, marqués de Comillas, Santander y Madrid, Aldus, 1943.
FERNÁNDEZ REGATILLO, Eduardo, “Causa de beatificación del Marqués de Comillas”, Sal Terrae, XXXV, (dic. 1947), pp. 804-814.
FERNÁNDEZ REGATILLO, Eduardo., Un marqués modelo. El Siervo de Dios Claudio López Bru, segundo Marqués de Comillas, Santander, Sal Terrae, 1950.
GARCÍA-MARTÍN, Manuel, Comillas modernista, Barcelona, Catalana de Gas, 1993.
GASCÓN, Miguel, Luz sin sombra. El Marqués de Comillas, Comillas, Sal Terrae, 1925.
GONZÁLEZ CALLEJA, Eduardo y REY REGUILLO, Fernando del, La defensa armada contra la revolución. Una historia de las guardias cívicas en la España del siglo XX, Madrid, CSIC, 1995.
GONZÁLEZ ECHEGARAY, Rafael, Los tres Comillas, semblanza biográfica de tres buques gemelos, Madrid, Estades Artes Gráficas, 1962.
GONZÁLEZ CAMINERO, Nemesio, La pontificia Universidad de Comillas, Comillas, Aldus, 1942.
GUIJAR Y VELASCO, Santiago, Un viaje a Roma. Peregrinación obrera española o sea el triunfo de la Religión, Valladolid, Imp. de Leonardo Miñón, 1896.
GUTIÉRREZ DÍAZ, Francisco, “Un pintor decimonónico afincado en Santander. José Sánchez y Sánchez”, Altamira, 73 (2007), pp. 231-256.
HERNÁNDEZ SANDOICA, Elena y MANCEBO, María Fernanda, “El empréstito de 1896 y la política financiera en la guerra de Cuba”, Cuadernos de historia moderna y contemporánea 1 (1980), pp. 141-170.
KENT, Conrad, “Claudio López y Eusebio Güell: industriales como forjadores de cultura”, en CIPLIJAUSKAITÉ, Biruté y MAURER, Christopher (eds.), La voluntad de humanismo. Homenaje a Juan de Marichal, Barcelona, Anthropos, 1990, pp. 107-120.
La guerra hispano-yanqui. Álbum episódico, ilustrado con 196 grabados, ed. La Vanguardia, Barcelona, tomo XIV, (¿1898?).
MARCHI, Maria Barbara, Cercle Artístic de San Lluch 1839-2009: historia d’una institució referent per a la cultura barcelonina, Tesis Doctoral, Dept. de Historia del Arte, Universitat de Barcelona, 2011.
MAURA Y GAMAZO, Gabriel, Pequeña historia de una grandeza. El Marqués de Comillas, Barcelona, José Porter, 1949.
Monumento al Marqués de Comillas. Memoria descriptiva del Monumento y de los trabajos realizados por la Comisión Organizadora, Cádiz, Rodríguez de Silva, 1924.
NEVARES MARCOS, Sisinio, El patrono ejemplar. Una obra maestra de Acción Social, Madrid, Razón y Fe, 1936.
OSSORIO Y BERNARD, Manuel, Galería biográfica de artistas españoles del siglo XIX, vol. I, Madrid, Imprenta de Ramón Moreno, 1868.
PAPÀSOGLI, Giorgio, Il Marchese di Comillas, Torino, Marietti Editori, 1959.
PAPÀSOGLI, Giorgio, El marqués de Comillas: Don Claudio López Bru, Madrid, Publicaciones de la Universidad Pontificia Comillas, 1984.
PENSADO, Berta, El Marqués de Comillas, Madrid, Temas Españoles 83, 1954.
Plan de señales para la flota de A. López y Compª que ha de maniobrar frente a Comillas en presencia de S.M. el Rey, Santander, José M. Martínez, 1881.
RODRIGO ALHARILLA, Martín, Los Marqueses de Comillas, 1817-1925. Antonio y Claudio López, Madrid, Lid, 2001.
SAMA, Antonio, “Nuevas noticias sobre el joven Gaudí: los kioskos de Comillas”, Boletín de la Institución Libre de Enseñanza, 2ª época, 11 (abril 1991), pp. 37-52.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Miguel Ángel ARAMBURU-ZABALA HIGUERA
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
- The journal Santander. Estudios de Patrimonio keeps the copyright of the published texts, but it promotes and allows the reutilisation of them under the Creative Commons licence Attribution + Noncommercial + NoDerivatives 4.0, as it is explained in the section Licence and in this link.
- All the texts of this journal are published in the electronic edition of the journal under the indicated licence that allows to copy, use, spread, transmit and expose them publicly, as long as the author, the URL and the journal are mentioned, and the texts are not used for commercial purposes.
- The authors agree with the licence of use of this journal, with the autoarchive conditions and with the open access policy.
- In case of reutilisation of the works published in this journal, the editorial origin has to be mentioned. Thus, the following statement stablished by the editor has tu be included:
- Originally published in Santander. Estudios de Patrimonio in the [number] of the year [year in digit], University of Cantabria (Spain). Furthermore, a link to the version of the editor has to be provided, with this sentence: The original publication is available in Santander. Estudios de Patrimonio (including the link).