A 17th century scagliola fragment in Borja (Zaragoza): a historical-artistic and petrological study
DOI:
https://doi.org/10.22429/Euc2020.sep.03.04Keywords:
scagliola; artistic technique; petrology; 17th century.Abstract
This article presents the historical-artistic study and the conclusions of the petrological analysis of the scagliola fragment of the late 17th century kept at the Centro de Estudios Borjanos of the Institution “Fernando el Católico” and from the church of San Miguel de Borja (Zaragoza, Spain). In this study the mentioned artwork is contextualized, its technique is explained and the materials that comprise it are revealed. Its authorship is attributed to the Venetian artist Ambrosio Mariesque, who worked in Aragon at least between 1688 and 1709.
Downloads
References
ARGAIZ, Gregorio de, Teatro monástico de la Santa Iglesia, ciudad y Obispado de Tarazona, t. VII de La Soledad Laureada por San Benito y sus hijos en las iglesias de España, Madrid, Antonio de Zafra, 1675.
Blog del Centro de Estudios Borjanos de la Institución “Fernando el Católico” [consulta: 06/01/2020], disponible: http://cesbor.blogspot.com/2018/11/una-pieza-que-retorna-al-centro.html
BRESSEL ECHEVERRÍA, Carlos; LOMBA SERRANO, Concepción y MARCO FRAILE, Ricardo, Borja: arquitectura y evolución urbana, Zaragoza, Colegio Oficial de Arquitectos de Aragón, 1988.
BRUQUETAS GALÁN, Rocío, Técnicas y materiales de la pintura española en los Siglos de Oro, Madrid, Fundación de Apoyo a la Historia del Arte Hispánico, 2002.
CANEVA, Giulia, Il codice botanico di Augusto: Roma, Ara Pacis. Parlare al popolo attraverso le immagini della natura, Roma, Gangemi Editore, 2010.
CARRETERO CALVO, Rebeca, “La reforma barroca de la capilla de San Andrés de la catedral de Santa María de la Huerta de Tarazona”, Tvriaso, XXI (2012-2013), pp. 155-182.
CARRETERO CALVO, Rebeca, “Ambrosius Mariesque venetianus’, un maestro de las piedras fingidas en Aragón”, en LACARRA DUCAY, Mª del Carmen (coord.), Un olor a Italia. Conexiones e influencias italianas en el arte aragonés (siglos XIV-XVIII), Zaragoza, Institución “Fernando el Católico”, 2019, pp. 229-259.
CRIADO MAINAR, Jesús y IBÁÑEZ FERNÁNDEZ, Javier, Sobre campo de azul y carmín. Programas de ornamentación arquitectónica al romano del primer Renacimiento aragonés, Zaragoza, Fundación Teresa de Jesús, 2006.
DELGADO, Javier, Jardín cerrado. Flora escondida en la colegiata de Santa María de Borja, Borja, Centro de Estudios Borjanos de la Institución “Fernando el Católico”, 2001.
DELLAPIANA, Laura, “La riscoperta di un paliotto in scagliola del 1681”, Alba Pompeia, XXXIV, Fasc. II, Alba (2013), pp. 73-84.
FORESTA, Simone, “La policromia dell’Ara Pacis e i colori del Campo Marzio settentrionale”, en ROSSI, Maurizio (a cura di), Colore e Colimetria. Contributi Multidisciplinari, vol. VII A, Atti della Settima Conferenza Nazionale del Colore, Rimini, Maggioli Editore, 2011, pp. 333-340.
GALLO COLONNI, Gabriella y BACCESCHI, Edi, “La incrustación”, en MALTESE, Corrado (coord.), Las técnicas artísticas, Madrid, Cátedra, 1980, pp. 354-355.
GÁRATE ROJAS, Ignacio, Artes de los yesos. Yeserías y estucos, Madrid, Ed. Munilla-Lería, 1999.
GARCÍA, Rafael, Datos cronológicos para la historia de la M. N., M. L. y F. ciudad de Borja, Zaragoza, Tipografía del Hospicio Provincial, 1902.
GHISELLINI, Elena, “Modelli ufficiali della prima età imperiale in ambiente privato e municipale”, Mitteilungen des Deutschen Archäologischen Instituts - Römische Abteilung / Bullettino dell’Istituto Archeologico Germanico, Sezione Romana, 95 (1988), pp. 187-204.
GRACIA RIVAS, Manuel, Guía para una visita a la Ciudad de Borja, Borja, Centro de Estudios Borjanos de la Institución “Fernando el Católico”, 1987.
GRACIA RIVAS, Manuel, El Museo de la Colegiata, Borja, Centro de Estudios Borjanos de la Institución “Fernando el Católico”, 2003.
GRACIA RIVAS, Manuel, Diccionario biográfico de personas relacionadas con los veinticuatro municipios del antiguo Partido Judicial de Borja, Borja, Centro de Estudios Borjanos de la Institución “Fernando el Católico”, vol. I, 2005.
IGEA ROMERA, Jesús; LAPUENTE MERCADAL, Pilar y MANDADO COLLADO, Juan, “Aproximación al Estudio Petrográfico de Áridos Yesíferos en Morteros. Ejemplo de Sta. María de la Huerta, Magallón (Zaragoza)”, Macla, 9 (2008), pp. 133-134.
IGEA ROMERA, Jesús; LAPUENTE MERCADAL, Pilar; MARTÍNEZ-RAMÍREZ, Sagrario y BLANCO-VARELA, Mª Teresa, “Caracterización de morteros mudéjares de la iglesia de San Gil Abad (Zaragoza, España): Investigación de la tecnología de fabricación de morteros históricos de yeso”, Materiales de construcción, vol. 62, nº 308 (2012), pp. 515-529 [consulta: 21 de marzo de 2020], disponible: https://doi.org/10.3989/mc.2012.07311
JIMÉNEZ APERTE, Manuel y ESCRIBANO SÁNCHEZ, José Carlos, “Iglesias medievales en la Comarca de Borja. I”, Cuadernos de Estudios Borjanos, VII-VIII (1981), pp. 109-232.
JIMÉNEZ AZNAR, Emilio, El convento de Santa Clara de Borja (fundación y construcción), Borja, Centro de Estudios Borjanos de la Institución “Fernando el Católico”, 2004.
MANDER, Micalea, “Scagliole tra Emilia e Lombardia: una sintesi”, en RÜSCH, Elfi (coord.), Scagliole intarsiate. Arte e tecnica nel territorio ticinese tra XVII e XVIII secolo, Milán, Silvana Editoriale, 2007, pp. 20-23.
MANNI, Graziano, I Maestri della scagliola in Emilia Romagna e Marche, Módena, Consorzio fra le Banche Popolari dell’Emilia Romagna Marche, 1997.
MASSINELLI, Anna Maria, Scagliola. L’Arte della pietra di luna, Roma, Editalia, 1997.
ROSSINI, Orietta, Ara Pacis, Milán, Electa, 2006.
SAURON, Gilles, L’histoire végétalisée. Ornement et politique à Rome, París, Antiqua e Picard, 2000.
Sistema de Información del Patrimonio Cultural Aragonés (SIPCA) del Gobierno de Aragón [consulta: 06/01/2020], disponible: http://www.sipca.es/censo/7-INM-ZAR-013-055-005/.html#.XhMNgdI2q70
WOLTERS, Wolfgang, Architettura e ornamento. La decorazione nel Rinascimento veneziano, Verona, Cierre Edizione, 2007.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Rebeca CARRETERO CALVO y Pilar LAPUENTE MERCADAL
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
- The journal Santander. Estudios de Patrimonio keeps the copyright of the published texts, but it promotes and allows the reutilisation of them under the Creative Commons licence Attribution + Noncommercial + NoDerivatives 4.0, as it is explained in the section Licence and in this link.
- All the texts of this journal are published in the electronic edition of the journal under the indicated licence that allows to copy, use, spread, transmit and expose them publicly, as long as the author, the URL and the journal are mentioned, and the texts are not used for commercial purposes.
- The authors agree with the licence of use of this journal, with the autoarchive conditions and with the open access policy.
- In case of reutilisation of the works published in this journal, the editorial origin has to be mentioned. Thus, the following statement stablished by the editor has tu be included:
- Originally published in Santander. Estudios de Patrimonio in the [number] of the year [year in digit], University of Cantabria (Spain). Furthermore, a link to the version of the editor has to be provided, with this sentence: The original publication is available in Santander. Estudios de Patrimonio (including the link).