A lost altarpiece by Antonio Vázquez in Peñaflor de Hornija (Valladolid)
DOI:
https://doi.org/10.22429/Euc2021.sep.04.07Keywords:
painting, Antonio Vázquez, Gregorio Ribera, Peñaflor de Hornija, Valladolid, Renaissance, mural painting, Castile, Antonio Vázquez, Gregorio Ribera, Peñaflor de Hornija, ValladolidAbstract
This work analyses the discovery of some wall paintings attributed to the painter Antonio Vázquez in collaboration with his brother-in-law Gregorio Ribera. These paintings are placed in the church of Peñaflor de Hornija, Valladolid.
Downloads
References
BRASAS EGIDO, José Carlos, “Antonio Vázquez: nuevas obras y algunas precisiones (a manera de Addenda)”, Boletín del Seminario de Estudios de Arte y Arqueología, 51 (1985), pp. 467-473.
BRASAS EGIDO, José Carlos, El pintor Antonio Vázquez, Valladolid, Diputación de Valladolid, 1985.
BRASAS EGIDO, José Carlos, “Antonio Vázquez. Nuevas adiciones a su obra”, Boletín del Museo Nacional de Escultura, 3 (1998-1999), pp. 18-20; disponible en: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2062787 en PDF.
CAAMAÑO MARTÍNEZ, Jesús María, “Antonio Vázquez (nuevos comentarios y obras)”, Boletín del Seminario de Estudios de Arte y Arqueología, 36 (1970), pp. 193-204.
COLLAR DE CÁCERES, Fernando, Pintura en la antigua diócesis de Segovia, Segovia, Excelentísima Diputación Provincial de Segovia, 1989.
GARCÍA CHICO, Esteban, Documentos para el estudio del arte en Castilla, Pintores, Tomo tercero, Valladolid, Universidad de Valladolid, 1946.
MARTÍ Y MONSÓ, José, Estudios histórico-artísticos relativos principalmente a Valladolid, Valladolid, Imprenta de Leonardo Miñón, 1898-1901; disponible: https://bibliotecadigital.jcyl.es/es/consulta/registro.cmd?id=855
MARTÍN GONZÁLEZ, Juan José, Inventario artístico de Valladolid y su provincia, Valladolid, Dirección General de Bellas Artes, 1970.
Memoria de restauración del Retablo Mayor de la Iglesia de Santa María de la Expectación de Peñaflor de Hornija (Valladolid) por la empresa Uffizzi, Conservación y Restauración de Bienes Culturales S.L. Febrero de 2019.
PADRÓN MÉRIDA, Aída, “Nuevas pinturas de Antonio Vázquez”, Boletín del Seminario de Estudios de Arte y Arqueología, 57 (1991), pp. 357-360; disponible: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2689173 en PDF.
PADRÓN MÉRIDA, Aída, “Una tabla de la Virgen y San Bernardo por Antonio Vázquez”, Boletín del Seminario de Estudios de Arte y Arqueología, LII (1986), pp. 415-417; disponible: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2690374 en PDF
PARRADO DEL OLMO, Jesús María, “Andrés de Melgar en el retablo de Pozuelo de la Orden. Las relaciones entre pintores en el medio castellano del primer tercio del siglo XVI”, Boletín del Seminario de Estudios de Arte y Arqueología, 64 (1998), pp. 255-276; disponible: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=67625 en PDF.
PARRADO DEL OLMO, Jesús María, Catálogo monumental de la Provincia de Valladolid. Antiguo Partido judicial de Mota del Marqués, Tomo IX, Valladolid, Diputación de Valladolid, 1976.
POST, Chandler Rathfon y WETHEY, Harold E., A History of Spanish Painting. Vol. XIV. The Later Renaissance in Castile, Cambridge (Massachusetts), Harvard University Press, 1966.
URREA, Jesús, “Contribución al catálogo del pintor Antonio Vázquez”, Boletín del Museo Nacional de Escultura, 4 (2000), pp. 11-16; disponible en: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2062787 en PDF.
VIÑAZA, Conde de la, Adiciones al Diccionario histórico de los más ilustres profesores de Bellas Artes en España de D. Juan Agustín Cean Bermúdez, Tomo IV, Madrid, Tipografía de los huérfanos, 1894; disponible: https://bvpb.mcu.es/es/consulta/registro.do?control=BVPB20190016469 en PDF.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Pedro Miguel ESCUDERO DÍEZ
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
- The journal Santander. Estudios de Patrimonio keeps the copyright of the published texts, but it promotes and allows the reutilisation of them under the Creative Commons licence Attribution + Noncommercial + NoDerivatives 4.0, as it is explained in the section Licence and in this link.
- All the texts of this journal are published in the electronic edition of the journal under the indicated licence that allows to copy, use, spread, transmit and expose them publicly, as long as the author, the URL and the journal are mentioned, and the texts are not used for commercial purposes.
- The authors agree with the licence of use of this journal, with the autoarchive conditions and with the open access policy.
- In case of reutilisation of the works published in this journal, the editorial origin has to be mentioned. Thus, the following statement stablished by the editor has tu be included:
- Originally published in Santander. Estudios de Patrimonio in the [number] of the year [year in digit], University of Cantabria (Spain). Furthermore, a link to the version of the editor has to be provided, with this sentence: The original publication is available in Santander. Estudios de Patrimonio (including the link).